I love my Kindle

Jag har under sommaren testat Kindle paperwhite och har lite svårt att skiljas från den. Det är faktiskt flera år sedan jag sist läste e-böcker i en läsplatta. Jag har istället läst i min iPhone eller min iPad. Fördelen med en läsplatta som Kindle är att den är lätt, behaglig för ögonen och lagom stor – egentligen är ju skärmen för iPhone för liten och för iPad för stor för läsning av vanlig text och dessutom för tung.

Tidigare har jag tyckt det varit opraktiskt att läsa på en läsplatta, eftersom jag läser mycket i sängen i mörker. Kindle paperwhite är den första läsplatta jag provat med bakgrundsbelysning. Den gör att det går att läsa i mörker likväl som i solsken. Intensiteten i bakgrundsbelysningen kan ändras efter situation. Perfekt om man har en spännande bok som är svår att slita sig ifrån.

Jag har semesterläst deckare, fantasy och andra romaner. Det är lätt (nästan för lätt – bra tips till svenska försäljare av e-böcker) att köpa en ny bok – inga lösenord behövs efter att man väl skapat sitt konto. Däremot är det inte lätt att få tips på böcker att läsa i Kindlen. Det går bättre i en dator.

Jag trodde i min okunskap att om jag skulle glömma detaljer i e-böckerna, så berodde det på mig. Däremot har erfarenheten visat att jag inte läser lika snabbt om jag vill få grepp om en facktext på skärm. Men, en artikel i The Guardian  presenterar en undersökning som visar att även skönlitteratur påverkas negativt. Försökspersonerna var sämre på att återberätta  händelser i korrekt plats i handlingen än en kontrollgrupp som läst samma text som pappersbok.

Det jag själv mest tänkt på, är att jag har svårare att komma ihåg författare och titlar – en fysisk bok påminner hela tiden om detta, det gör inte en e-bok. Det går förstås att hantera genom skriva minnesförbättrande listor på lästa böcker.

Jag ska skiljas från ”min” Kindle. Den tillhör Kungliga bibliotekets e-boksprojekt. Men först ska jag läsa några facktexter.

Varför köper jag inte en egen Kindle? Det kanske jag gör, men först måste jag ta ställning till om jag vill stödja Amazon.

Kindle 2014

 

Lämna en kommentar