Bokberättar-SM

Sveriges första SM i bokberättande har ägt rum i Strängnäs 12/11. Jag var på plats i biblioteket. 15 bibliotekarier (endast utbildade bibliotekarier fick delta) tävlade om juryns pris samt och publikens pris. När vi i publiken fick komma in hade juryn redan lyssnat på alla 15 som en och en fått gå in och berätta om Kejsaren av Portugallien av Selma Lagerlöf. När Nina Frid senare gick igenom juryns synpunkter pekade hon på att det varit väldigt intressant att höra 15 helt olika versioner av boken.

För publiken (och juryn) skulle varje bibliotekarie under 3 minuter berätta om en valfri bok och därefter bli poängsatt av juryn. Efter alla 15 fick vi i publiken rösta genom handuppräckning. Jag röstade på min kollega Patrik Schylström som ville få oss att läsa Dvärgen av Pär Lagerkvist. (Det får bli en reprisläsning i jul.) Jag blev också mycket frestad att läsa Strändernas svall av Eyvind Johnson som Eva Töllner berättade om. Vi fick höra många intressanta berättelser av väldigt olika bibliotekarier.

När juryn kom tillbaka efter en överläggning hade de korat tre finalister som fick berätta om ytterligare en bok:

Margareta Hagman, Gävle stadsbibliotek.  (Ingenjör Andrés luftfärd av Sundman)
Eva Töllner, Bankeryds bibliotek, Jönköping. ( Det gångna är inte en dröm av Kallifatides)
Mia Dimblad, Hässleholms stadsbibliotek. (Quinnan och Dr Dreuf av Mare Kandre)

Alla tre var värdiga vinnare, men Mia Dimblad knep förstapriset. Hon vann även publikens pris  och blev därmed dubbel segrare.

Cecilia von Strohkirch, ståuppare från Stockholm, roade oss under juryn överläggning. Jag har hört Cecilia flera gånger tidigare, men som Cecilia sa, då vet du var du ska skratta. Jag lyckades undvika att kissa på mig, men tårarna rann.

Kulturrådet har bidragit med 70 000 kr. Evenemanget gav absolut mersmak och det ryktas om en fortsättning nästa år, men i en större stad i närheten… Jag tycker att det var ett kul sätt att lyfta fram den viktiga roll bibliotekarier har för att inspirera till läsning. Barn som läser har dessutom lättare att klara övriga skolämnen – även matematik. Vuxna som läser kan både behålla sitt barnasinne och vidga sina vyer. Jag säger som min systerdotter: Inget liv utan böcker!

Tävlingen spelades in. Du som inte var där kan gå till Bambuser

Patrik Schylström intervjuas av Svante Weyler, konferencier

Patrik Schylström i aktion

Juryn ger poäng

Juryn ger poäng

Alla deltagare tackas av Christer Hermansson

Alla deltagare tackas av Christer Hermansson

2 tankar på “Bokberättar-SM

  1. En fantastiskt rolig dag! Vi är många som nu är taggade och redan funderar på vad vi ska välja för böcker till nästa år.

Lämna en kommentar