Äntligen finns en Sony läsplatta med bra skärm

Jag gillar ”min” (bibliotekets) Sony PRS-600, men det är inte bekvämt för ögonen att läsa med den. En gång på pendeltåget fick jag ont i huvudet av skärmen som flimrade i solljuset från fönstren och jag blev tvungen att ladda ner boken till min iPhone för att kunna läsa vidare. Det har varit trist att inte kunna rekommendera köp av en läsplatta som varit så enkel att använda.

Nu finns uppgraderingen Sony PRS-650. Den är utseendemässigt och ur menysynpunkt lik, men lättare (215 g), bättre och med en utmärkt skärm (svenskutvecklad). Dessutom billigare. Det finns bara en sak som är sämre och det är fodralet som nu blivit bokpärmslikt och irriterande i handen. Det gamla mjuka fodralet som man stoppar in läsplattan i är enligt mitt tycke bäst av alla olika fodral jag provat.

Sony PRS-650 kostar runt 2400 inkl moms. Läsplattorna, även de nya, börjar gå ner i pris.  Det går att hitta en läsplatta som kan läsa drm-skyddade e-böcker för under 1000 kr: Sovos W950 5″. Det tycker jag är lovande inför framtiden. Om bara förlagens prissättning av e-böcker blir konkurrenskraftig tror jag att vi även i Sverige kan se en e-boksboom framför oss. 2011 kanske?

OBS! Jag har bara provat PRS-650 i butik samt jämfört med PRS-600. Jag ska snarast beställa en egen och utsätta den för besvärligare test. ”Läsa en roman-testet” lär den dock klara.

Sony PRS-600 och PRS-650

Sony PRS-600 och PRS-650

Kommentera

