Nytt jobb

Jag började 20/8 som klassifikationsansvarig på KB med placering på Libris. Att vara klassifikationsansvarig år 2012 betyder huvudsakligen arbete med Dewey decimalklassifikation. I jobbet ingår också att sköta Deweybloggen så det har inte blivit så mycket skrivet på den här bloggen.

Jag arbetar alltså inte längre med e-böcker och kommer inte att prova läsplattor och surfplattor i tjänsten. Jag kommer dock fortsätta att läsa e-böcker och intressera mig för e-boksfrågor. Jag kommer att läsa dem på en iPhone eller en iPad. Jag misstänker att jag kanske någon gång kommer att köpa en läsplatta av e-bläckstyp som är så lätt att man alltid kan ha ha den i handväskan, som klarar solljus och som enkelt kopplar upp sig till flera webbutiker.

Den senast bok jag läst är ”Hett blod, kalla nerver” av Arto Paasilinna. Det är trevligt att det numera finns översatta e-böcker på svenska.

Bild på boken Hett blod, kalla nerver

4 thoughts on “Nytt jobb

  1. Hej!
    Först kände jag mig lite osäker på att fråga dig, men eftersom du skriver att du fortfarande kommer att intresserad dig för e-boksfrågor undrar jag om du sett denna artikeln och vad du tycker. http://www.svb.se/nyheter/bibliotek-f-r-s-lja-e-b-cker
    Jag skulle bli jätte glad för även ett kort svar! Andra läsares kommentarer och åsikter skulle också vara roligt att höra.
    Mvh Jenny (e-bokintresserad student, biblioteks- och informationsvetenskap)

  2. Biblioteken marknadsför e-böcker och det är inte orimligt att de får en ersättning för köp som görs via bibliotekens sidor för e-böcker. Det skulle också visa förlagen att det köps e-böcker trots att det finns bibliotek. Problemet är att göra detta på ett neutralt sätt, dvs att inte gynna en särskild aktör. I Sverige var detta enklare när det inte fanns så många aktörer, men man kan göra som Elib – lista de som finns http://www.elib.se/ebook_retailer.asp
    I Danmark skulle länkningen göras till förlagen vilket inte bokhandeln gillade.

Kommentera

