Hitta eboken

Med drygt 4000 svenska eböcker borde det inte vara svårt att hitta eboken – särskilt inte eftersom de är samlade hos Elib (nästan alla). Men det är inte lätt att välja och söka. Hitta eboken är en ny tjänst som gör det lättare – både att köpa och att låna. Priser hos olika återförsäljare jämförs och du kan enkelt söka upp ditt bibliotek, logga in och spara dina uppgifter för enkla lån i fortsättningen. Otroligt enkelt.

Ett problem på Elibs sida är att det är svårt att välja eböcker. Söktjänsten är knepig om man inte vet exakt vilken titel man vill ha och det är svårt att bläddra  sig fram till en intressant titel. Det är inte enkelt på Stockholms stadsbiblioteks webb Biblioteket.se heller, man kan säga att det finns förbättringspotensial. På Hitta eboken bläddrar man bland bokomslagen och kan välja mellan Romaner, Deckare, Barn- och ungdom, Mat och hälsa, Fakta, Memoarer och biografier som ingångar. Det går också att söka: titel, författare och i beskrivningstexten. Jag skulle gärna kunna begränsa mig mer, men det är ändå rätt trevligt att leta på Hitta eboken.

Att snabbt se var man kan köpa eboken och till vilket pris är en bra funktion. Hur snabbt det går beror förstås på om man redan är kund eller inte. Med ett klick är man i alla fall på rätt sida hos leverantören.

Att låna eboken går väldigt lätt. Du ser om boken finns att låna på bibliotek. De stora förlagen som Norstedts och Bonniers har tre respektive fyra månaders karens för bibliotekslån, så det är inte självklart. Efter att ha loggat in och sparat sina uppgifter räcker det att klicka på bibliotekslänken nästa gång.

Finns det nackdelar? Ja, det går inte att välja format – att få en pdf istället för en epub till sin mobil är inte så kul. Vilket format som laddas ner verkar vara slumpmässigt eller kanske det som kommer först? Jag antar att Hitta eboken använder sig av Elibs apier, så det borde vara enkelt att välja format. Med fler svenska eböcker behövs nog också bättre valmöjligheter.

Jag gissar att tjänsten är reklamfinansierad. Hoppas att den får möjlighet att finnas kvar och utvecklas för vi är många som vill kunna hitta eböcker för att kunna köpa eller låna enkelt.

Bild

6 thoughts on “Hitta eboken

  1. Jag har inte testat den här sidan särskilt mycket, har bara kollat lite snabbt på den. Jag tycker att det är ett bra försök till att förenkla på många sätt – men känner att det är svårt att rekommendera våra låntagare att gå den här vägen. Även om Elibs sida har många brister, så tycker jag att den stora fördelen där är att man hittar bibliotekets e-böcker samlade på en sida. Däremot, om man köper e-böcker är väl detta ett bra initiativ.

  2. Hej och tack för fin recension och feedback!

    ePub prioriteras allt i första hand, men du har nog rätt i att man borde få välja själv innan man lånar. PDF på mobil är som sagt rätt meningslöst.

    Elin: Skulle du ha lättare att rekommendera sidan om det fanns ett sätt för dig att länka så att endast böcker som fanns på ditt bibliotek kunde visas?

    För mig som byggt sajten har största fokus varit att det ska fungera bättre på mobil och läsplatta. Använder själv iPad för att läsa böcker. Även om det fungerar att låna direkt från iPad och mobil via Elib också, så har det varit krångligt och onödigt många steg.

    Mvh // Johan
    (som har byggt Hitta e-boken)

  3. När jag demonstrerar hur man lånar e-böcker från biblioteket är det ju liksom vårt biblioteks e-boksutbud som jag i första hand vill visa. Därför hade det varit fint med en filtrering på biblitoteksböcker. Men nu måste jag tillägga att jag inte har testat den här sidan på en platta, bara på en dator med förfärligt långsam uppkoppling, som inte gör någon webbsida rättvisa. Jag återkommer när jag testat ordentligt 🙂

  4. Ja, jag har faktiskt också haft önskemål om att kunna filtrera enbart biblioteksböcker. Det blir rätt tröttsamt när man tittar på tio nya böcker och ingen finns för lån ännu. Då hade det varit skönt att filtrera bort resten, alt. kunna sätta en liten markering på de böcker som finns på biblioteket.

    Har de flesta bibliotek samma utbud, eller skiljer det mycket mellan er?

  5. Fick idag en kommentar från ett helt annat håll som också önskade att kunna filtrera så man endast ser böcker som går att låna. När samma förslag kommer från flera håll och man själv också saknat det så är det nog en bra funktion. 🙂

  6. Hej, gillar din blogg 🙂 Ville bara tipsa om min sida, ”Annas e-bokhylla” http://www.ehylla.se/ Jag håller på och samlar ihop de svenska böcker i epubsformat som finns i den publika domänen så att man ska slippa hoppa mellan litteraturbanken och Project Gutenberg, har inte hittat något på Project Runeberg men om du har tips på andra källor tar jag tacksamt emot dem. Sidan är mobilanpassad så man kan ladda ner via platta/smartphone också. Jag har hunnit till R än så länge eftersom jag fyller påböcker lite stötvis 🙂

Kommentera

