Varför köpa en Kindle i Sverige?

Jag har köpt en Kindle. Inte till mig själv, men som present. Att köpa en Kindle i Sverige är inte  svårt, det är bara att beställa från Amazons hemsida och den kommer snabbt. Tyvärr kommer den inte i posten utan med leverans – knepigt om man inte är hemma. Det blev en Kindle wifi utan tangentbord för $109.

Har man nytta av en Kindle i Sverige? Ja, om man vill läsa e-böcker som finns hos Amazon. Om man huvudsakligen läser fantasy på engelska är den utmärkt. E-böckerna köper man snabbt och lätt och de är billigare än motsvarande fysiska böcker. Fantasygenren består typiskt av böcker som liknar tegelstenar. Inbundna böcker blir tunga och pocket obekvämt tjocka. Då är en Kindle perfekt.

Det går däremot inte att läsa svenska e-böcker i epubformat. En Kindle hanterar: ”Kindle (AZW), TXT, PDF, unprotected MOBI, PRC natively; HTML, DOC, DOCX, JPEG, GIF, PNG, BMP through conversion.”  Det går förstås att lösa: Adlibris tipsar om hur man konverterar epub till Kindleformat med Calibre.

Den här versionen har bara 2 GB minne, dvs cirka 1400 e-böcker. Det är bara hälften av föregående modell, men med Kindle cloud storage kan man lagra externt. Det har jag inte testat. Jag har bara lånat läsplattan och köpt och läst några böcker. Att läsa fungerar utmärkt. Man bläddrar  med knappar på sidorna vilket känns ok när man vant sig. Skärmen är tydlig och bekväm att läsa på. Fast jag gillar inte att bara kunna se sidor i procent av bokens längd. Om jag jämför med Sony PRS-650 och T1 så saknar jag Sonys tryckkänsliga skärmar och enklare menysystem. Kindles meny är inte komplicerad, men det tar ändå tid att lära sig.

Det är pyssligt att skriva på det virtuella tangentbordet  utan touchteknik, men det fungerar. Enklast är förstås att köpa från Amazons Kindle store, men det går att söka på nätet och t ex hämta e-böcker från Gutenberg som har e-böcker i Kindleformat. Bäst fungerar Kindle store om man söker en titel eller författare. Jag tycker att det är knepigare att bli inspirerad till köp på en 6 tums svartvit läsplatta även om det går att välja olika genrer. Det går inte som på webben att sortera efter lägsta pris (dvs nästan gratis – läs ”How much does a 99c ebook cost on Amazon”) vilket kan vara praktiskt. Ett annat problem är att man inte ser hur  många sidor en bok har. Även om man inte ser antalet sidor när man läser borde sidantal motsvarande den tryckta boken visas när man köper – hur ska man annars veta hur lång en bok är? Jag läste en sur kommentar från en läsare av en bok av Nora Roberts som köpt en novell när hon trodde det var en roman.

Jag har funderat på att köpa en Kindle eller annan läsplatta till mig själv. Det är frestande att snabbt och enkelt kunna köpa böcker på engelska och andra språk. Men ju mer jag läser om eboksmarknaden desto mer tveksam blir jag. Hur uppför sig egentligen Amazon? Apple, andra leverantörer? Vill jag vara en del av utvecklingen mot globala stora nätleverantörer med närmast monopol? Vilken leverantör vill jag gynna? Hittills har resultatet blivit att jag läser svenska e-böcker och utländska fysiska böcker. Jag har inte läst så mycket på svenska på många år.

Jämförelse Kindle och Sony PRS T1

Köp via Kindle store

Kindle i bekvämt fodral

33 thoughts on “Varför köpa en Kindle i Sverige?

  1. Amazons monopol är motbjudande om man ser det ur ett större perspektiv. Me om man ser böcker som underhållning blir det en annan sak. Hur mycket är vi inte redan styrda och påverkade där? Jag är FÖR Kindle Store eftersom det är den överlag billigaste och mest användarvänliga tjänsten. Jag har köpt en hel del böcker från Bokus och The Book Depository. Bokus/Dito ärännu inget att ha för mig vad gäller eböcker, som inte läser så mkt svenskt. Och det som finns är för dyrt. The Book Depository sålde mig en ebok med DRM och allehanda Adobe-krångel. Jag betalade usd 14 och kan fotfarande inte läsa min bok. Från Amazon har jag köpt och laddat ned snart 100 titlar utan krångel.

  2. Jag har en Kindle och jag älskar den! Läser hellre på den än på papper numera (med undantag för kurslitteratur som jag vill ha i ”normal” bokform). Har testat att konvertera och läsa svenska e-böcker och det gick utmärkt.

  3. Har köpt en del kindle-böcker på Amazon och är mycket nöjd med tjänsten. Jag kör inte med deras (i mitt tycke) fenomenala läsare med den bra skärmen utan helt enkelt med en vanlig android-mobil och ibland på en android-platta eller direkt på datorn. Fördelen med kindle (jag installerar alltså mjukvaran så att jag kan läsa själva böckerna oavsett teknisk plattform) är att alla enheterna kommer ihåg hur långt jag kommit i läsningen. Sitter jag på bussen och har läst till sidan 103, så vet min dator det sedan när jag kommit hem och läser den där. Det är faktiskt enda anledningen jag kör med Kindle-mjukvaran.

    En annan sak jag känner jag måste ta upp är min egna rädsla för allt som är DRM-låst. Detta ger inte mig som kund en trygghet med att jag har kvar det jag betalat för, speciellt eftersom det i många fall är DYRARE än pappersböckerna (helt horribelt egentligen, men så är många prissatta). En liten härlig länk om detta, och vilka problem det kan ge kan ni läsa här:
    http://www.geardiary.com/2009/06/19/kindles-drm-rears-its-ugly-head-and-it-is-ugly/

    Om nu inte Amazon har ändrat på sin policy, så är detta en anledning att bli lite tveksam. Men det finns lösningar på det också. Du kan ex.vis som köpare till kindle-böckerna knäcka drm-skyddet, ta bort det alltså och därefter läsa böckerna var du vill, hur mycket du vill, och låna ut dem till vem du vill. Det kan göras med program som laddas ner från nätet, gjorda av programmerare som känner att det är fel med drm och vill ge kunden ett verktyg – reclaim din köpta vara helt enkelt. Det legala i detta går jag inte in på, men rent moraliskt så går det ju att ifrågasätta kundens principella rätt till att använda en produkt som den själva vill utan att en leverantör i efterhand tar ”tillbaka” produkten. Det finns andra exempel också på drm-strul vad gäller musik, så musikbutiken (STORA) försvunnit och omöjliggjort för kunden att spela upp musiken som de betalat för. Detta för att det krävs en aktiv online-koppling till en databas som håller reda på dina ”rättigheter”… lustigt ord förresten ”rättigheter”. Det handlar ju om köparens icke-rättigheter och enbart leverantörens nycker och åsikter.

    Nog pratat om detta för tillfället. Finns mycket att säga, och alla ni som är bibliotekarier har säkert insikt i denna problematik. Dags för mig att ”hit the sack”…

  4. Jag har en fråga – det finns låne-eböcker på olika bibliotek i Sverige – HUR kan man läsa dem på KINDEL:s läsare. Det sägs att man kan ”konvertera” titlarna men hur är ”gången” med sådant och återlämningen?
    Jag tycker om mina Kindlar (2) och köper böcker på AMAZON men där finns knappt någon ”vettig” svensk bok att uppbringa – känner någon till andra inköpsställen för Kindelkonforma böcker?
    Tackar Er på förhand för ev tipps
    FREDDY

  5. Funderar själv på att köpa Kindle-läsaren. För tillfället använder jag mig av Kindle-mjukvaran i mina android-enheter. Men läsaren har en överlägsen skärm så det är bättre att läsa på den. Med det vill jag säga att om du vill använda din läsare, så strunta i begränsningarna som den har (vilket alla läsare har). Oberoende om du hittar böcker eller inte på Amazons sajt, så kan du säkerligen hitta på andra ställen. Och du kan också låna böcker som du kan läsa på din Kindle. Men tyvärr inbegriper detta handpåläggning pga av konstiga regler och lagar i olika länder. Ett tips är att ladda ner programmet Calibre, använd det sedan som din bas för all ebok-läsning. När du sedan köper böcker, lånar eller annat, kan du söka upp och ladda ner program som knäcker drm-skyddet (gäller framför allt mobi-, epub-format, och alla Amazon-kompatibla filer). Dina köpta böcker är DINA, och där finner jag inga moraliska betänkligheter att föra över dem till olika enheter (finns tekniska begränsningar t.ex. ibland). Glöm bara inte att samma moraliska princip inte gäller (enligt min mening) låneböcker. De har du INTE köpt, enbart lånat. Glöm inte att radera dem efteråt. Men det är naturligtvis min ödmjuka åsikt.

  6. Tack Tommy
    Jag kommer att föjla dina tipps – om det skulle bli kvar bilioteksfiler i KINDLE kommer jag självklart att ta bort dem inom ramen för lånetiden – här tror jag att vi har samma uppfattning om upphovslagar och avtal.
    mvh FREDDY T

  7. Utmärkt när läsare svarar varandra. Mitt tips hade också varit Calibre, men jag har själv inte provat eftersom jag inte själv äger en Kindle.

  8. Du behöver inte ha en kindle för att uppskatta Calibre, en av de bästa programmen för att hantera alla dina eböcker och annat också. Och GRATIS! 😉

  9. Jag älskar Kindle’n (den utan tangentbord och touch) själva apparaten är suveränt bra. Den är liten så man kan alltid ha den med sig. Det går tom att läsa med tjocka tumvantar när det är -25 grader ute.

    Alla böcker jag är intresserad av finns på Amazon och är oftast billigast där. Så jag har inte provat köpa någon bok från svenska bokhandlare. Hur monopolen fungerar har jag ingen kunskap om.

    För skoj skull har jag testat att hämta böcker från Gutenberg och även en bok från Stockholms stadsbibliotek. För att få in låneboken i Kindle’n behöver man en dator och installera ett program som konverterar boken för Kindle. Drm-skyddet fanns kvar i den konverterade versionen och boken togs automatiskt bort från Kindle’n när lånetiden gick ut. Är man van vid datorer är det nog inga större problem. När boken väl är i Kindle’n så var det precis som en vanlig bok från Amazon.
    Om det är lagligt att konvertera böcker från bibblan vet jag inte. Att det kostar biblioteket 20kr/per e-bok när man lånar böcker gör att jag inte tänker låna böcker från bibblan ändå.

  10. Är det någon som vet om och hur man kan ladda ner och läsa böcker från amazon.com på en Sony PRS T1? Den stöder formaten EPUB, PDF och TXT.

  11. Torde inte vara ngr problem med dess format – det går emellertid alltid att ”ladda” ned och ”konvertera” med calibre (ett gratisprogram på nätet) – det är en generell e-bok manager
    mvh
    FreddyT

  12. @Lena: Som Freddy påpekar så går det alldeles utmärkt att köpa på Amazon. Du måste däremot först knäcka drm-skyddet på böckerna. Finns program som gör detta. Lagligheten i detta kan diskuteras, men har du köpt boken finns valida argument som säger att du får göra vad du vill med den boken utifrån behovet att läsa den var DU vill. Känner flera som gör så. Efter du knäckt skyddet, laddar du in boken i Calibre, och därefter konverterar du den till epub.
    Om du har behov att läsa BÅDE på datorn OCH i sony-läsaren kan jag rekommendera dig att använda sonys medföljande biblioteksprogram. Då kan du läsa på datorskärmen (bekvämt stort uppslagsformat, speciellt i helskärm), därefter synka mot läsaren så bibehålls senast lästa sida och alla anteckningar du gör.
    Använder du Calibre OCKSÅ finns risker med detta förfarande. Använd i så fall Calibre enbart för att ha som backup-bibliotek (förutom backupen du alltid bör ha på annat ställe förstås, men det behöver jag väl inte påpeka… 😉 och för att konvertera/redigera. Efter du gjort vad du ska, stäng ner calibre och starta upp sonys biblioteksprogram. Ha dem inte öppna samtidigt. Det kan ge problem! De ”snackar” nämligen båda mot din läsare och det kan göra läsaren förvirrad så att du tappar alla dina inställningar, noteringar och annat.
    PDF-läsning på sony-läsaren är lite buggig. Ibland visas en beskuren sida. Irriterande men inte olösbart. Gå bara till startsidan och tryck på boken igen så visas sidan rätt.
    Finns hur mycket som helst att diskutera kring detta, och det är inte alltid enkelt att i dagsläget hantera sina böcker om man är tekniskt obevandrad.
    Kan rekommendera följande sidor utifrån mina synpunkter:
    http://apprenticealf.wordpress.com/
    http://www.mobileread.com/
    http://www.mobileread.com/forums/forumdisplay.php?s=&f=100&page=1&pp=25&prefixid=PRS_T1&sort=lastpost&order=desc&daysprune=-1
    Den sista länken specifikt för den läsaren du angav.

    Som sista tips kan jag rekommendera:
    http://www.geckocovers.com/sony-reader-luxe-light-p-71.html
    Kanon om man inte har tillräckligt ljust omkring sig.

    Slutligen, om du är tekniskt intresserad så kan jag påpeka att du kan hacka själva sony-läsaren så att du kan köra andra android-program på den. Riktigt roligt! Du kan koppla upp läsaren mot calibre-bibliotek som körs i nätet, köra via dropbox, köra andra eboksläsare, eller andra pdf-läsare. Men ge dig inte på detta om du inte vet vad du håller på med (vem sjuttsingen vet det egentligen, men du vet vad jag menar).

  13. I LOVE my Kindle. Having English as my first language, at last I can buy books in English that don’t cost the earth. The e-ink screen is just brilliant, especially outdoors. For reading in Swedish though, that’s another matter. Not much choice. My local library has some ebooks but they cannot be borrowed (or converted) for the Kindle. I think Sweden is way behind the rest of the world in relation to this new, convenient, form of reading. I expect we will catch up eventually

  14. ”My local library has some ebooks but they cannot be borrowed (or converted) for the Kindle”

    Yes you can. If you want to, you can borrow the ebooks on your computer, crack them and then transfer them to your Kindle for later reading. The question here is… are you honest enough to delete them after you read them? Especially since it costs our libraries quite a lot of money to lend to people (it’s actually a lot more expensive than normal books. Outrageous if you ask me).
    Things like DRM introduces all kinds of unnecessary funny questions when they create unnatural fences that makes it hard for people to function ”properly”.

  15. Jag var länge sugen på en kindle men det blev faktiskt en nook till slut! På nooken (barnes & noble som ger ut den) går det alldeles utmärkt att läsa svenska epub-format. När jag laddat ner boken till datorn lägger jag över den i nooken genom ADE (adobe digital editions). Smidigt, snabbt och lätt. Jag gillar dessutom nookens utseende mer än kindlen. Nooken har bredare sidor runt om vilket gör det lättare att hålla – kan jag tänka mig – med tummarna på sidorna utan att skymma skärmen. Kindle verkar ha så smala sidor, men det där är nog en smaksam. Mer än nöjd är jag i alla fall!

  16. Nu har jag upptäckt att det är möjligt att läsa epub (och andra) böcker på min Kindle. Tack för tipset Tommy R. Och jag kan låna från biblioteket.
    Perfekt!

  17. Vill bara påpeka att Kindle inte på något sätt är exklusivt knutet till Amazon. Det finns hur många ställen som helst på nätet med gratis böcker som du legalt kan ladda och läsa. Koppla bara din Kindle till datorn och spara dem i mappen ”documents”. Amazon har dessutom en topp 100 lista med helt gratis böcker!

    Man kan konvertera en hel massa e-boksformat till Kindle förutom de som den stöder direkt (se ett inlägg ovan). Många använder Calibre, men personligen tycker jag att det programmet är fruktansvärt fult och tråkigt att använda. Jag använder det program som Amazon tillhandahåller som helt enkelt heter Kindlegen.

    Det finns också möjlighet att gratis skicka dokument mm till en personlig e-post-adress hos Amazon och få filerna automatisk nerladdade till din Kindle. Mycket enklare kan det inte bli. Jag har en plugin i min webbläsare som automatiskt skickar texten på en webbsida till min e-post-adress på Amazon. Då kan jag läsa artikeln på bussen till jobbet istället för på datorn. Datorns skärm är inte bekväm att läsa på.

  18. Intressant bengtb. Jag ska kolla Kindlegen (men Calibre fungerar mycket bra för mig på min Mac. Vad heter webbläsaren du nämnde? Tack.

  19. Har tittat på kindle paperwhite & en Sony PRS-T2, men kan inte bestämma mig vilken jag vill ha.
    Någon som har några rekommendationer??? Tack!!
    Helena

  20. Hmmn, jag bor i Sverige och för mig fungerar Kindle helt OK. (Jag har en Kindle med en ‘vanlig’ skärm, inte paperwhite’). Om du använder appen ‘Calibre’ kan du även ladda ner böcker från biblioteket (i Sverige) och även köpa och läsa eböcker från svenska bokhandlare. Så Kindle fungerar för mig – och den är billig. Kanske Sony är bra, jag har aldrig sett en Sony – men är de inte ganska dyra? Man kan köpa Kindle i Sverige från amazon.com
    Lycka till – min Kindle är den bästa grejen jag har köpt – någonsin.

  21. Man kan köpa en Sony T2 för 1299 kr. Jag gillar Sonys läsplattor, enkelt menysystem, bra skärm. De fungerar med Adobes drm. En Kindle skulle jag främst rekommendera för de som vill köpa från Amazon – det är mkt enkelt. Annars tror jag mer på Sony T2. Båda plattorna är så lätta att man alltid kan ha dem med sig.

  22. Hej och tack för informationsrika kommentarer. Jag har tänkt köpa en Kindle Paperwhite och undrar om ni som har läsplattor rekommenderar mig att köpa en med 3G eller hålla sig till den billigare modellen med endast wifi?? Hur bra fungerar det ”fria” 3G nätet i Sverige? Är det värt 700 kronor extra eller klarar man sig med wifi??

  23. Jag har ‘bara’ en wifi modell – och den är perfekt för mig. Man kan logga in tilll Wifi hemma (eller var som helst som har en wifi länk) men man kan även lädda ner boken till en dator och sedan använda en usb kabel mellan datorn och din kindle. BTW, enligt tidningarna kommer Amazon att etablera sig i Sverige.

  24. Kindel är så klart överlägsen – i synnerhet papers vit återgivning – som ett tipps … kan Du inte länma en tillgänglig leveransadress – släktning e.a. Övriga positiva omdömen kan bara betsyrkas
    mvh Freddy

  25. Tipps nr 2: Ladda ner paperwhites manual – då ser du precis vad den kan göra – och det är mycket 🙂

  26. Svenska Kindle böcker direkt från Amazon är nog bara en tidsfråga. Hittade denna via Amazon.de, sökte på ”thriller svenska”. Hyfsad, spec. med tanke på att man får låna gratis som Prime-medlem.

  27. Ping: Om e-böcker | A Cybrarians Dairy

  28. Intressant att du skriver detta nu eftersom jag testar en Kindle paperwhite som jag är mycket förtjust i. Den går nämligen att läsa i både mörker och solsken och är bara en aningen tyngre än tidigare modell. Däremot känner jag mig tveksam till Amazon som företag. Jag planerar att blogga om Kindle paperwhite.

Kommentera

