Sony reader PRS-T1 x 36

Vad gör man med 36 läsplattor om man är projektledare för kompetensutvecklingsprojekt Mediesprånget när det inte går att lägga in ett Adobe id? De e-böcker som folkbiblioteken lånar ut skyddas genom Adobe drm (digital rights management) och utan ett Adobe id går det inte att ladda ner e-böckerna. Det är bara att bita ihop och söka information. Det gjorde Hanna Westöö-Olsson.

Enligt all förhandsinformation ska T1 klara ePub- och pdf-filer med drm. Först nu när läsplattan kommit till Sverige börjar fler än vi på Stockholms stadsbibliotek fundera på hur man ska kunna auktorisera läsplattan med ett Adobe id. Problemet är att den fungerar lite annorlunda än de två tidigare modellerna PRS-600 och PRS-650. Man måste registrera sig hos Sony store för att kunna lägga in ett Adobe id – och det finns ingen butik för Sverige. Med tester och support från både Adobe och Sony fungerade det till slut.

Gör så här:
Starta läsplatta.
Följ instruktionerna.
Koppla läsplattan till en dator.
Hämta programmet Sony reader.
Du får en inloggningsruta när programmet startar.
Registrera dig. Välj USA eller Canada som land. Tänk på att den e-post du använder blir ditt Adobe id.
Du får sedan möjlighet att auktorisera läsplattan.
Klart

Om du använder ett trådlöst nätverk behöver du inte koppla T1 till fler datorer. Det är bara att sätta igång att låna e-böcker på biblioteket eller köpa eller ladda ner fria e-böcker. Om du vill ladda ner via dator behövs programmet Sony reader – Adobe digital editions fungerar än så länge inte med T1.

Tyvärr är proceduren krångligare om den ska göras 36 gånger. Adobes drm är skapat för att säkerställa författares upphovsrätt genom att göra det rejält krångligt. Tanken har aldrig varit att bibliotek ska ägna sig åt e-böcker. Sony har spärrat Adobe digital editions för användning med T1 vilket krånglar till det om man använt det programmet tidigare.

Efter många supportturer och mycket eget testande är nu nästan alla 36 auktoriserade. Ett bra tips är att man avauktoriserar sony reader med

shift + ctrl och går till Edit och väljer Preferences (PC – lite annorlunda för Mac)

Hanna vid datorn

Librarians against drm

28 thoughts on “Sony reader PRS-T1 x 36

  1. Hej,

    Jag tänkte bara nämna en sak som jag inte tror stämmer med ovan info. Den epostadressen man använder för att göra ”Sony-kontot” har inte nödvändigtvis med Adobe ID att göra.
    Om man har Adobe Digital Editions med ett Adobe ID på sin dator sedan tidigare och skaffar en T1:a så hittar Adobe inte plattan (Tack, så j-a mycket för det Adobe) utan man är tvungen att använda sig av Reader programmet. Men programmet känner av den Adobe-Id:n som finns i datorn och dessutom kan man alltså registrera sig på Sony-kontot med vilken email som helst. Om man går upp i Help>About reader så kan man utläsa om datorn är akturiserad för att läsa Adobe DRM titlar och vilket ID detta gäller.

    Dessutom en fråga:
    Adobe tillåter bara 6 enheter på ett Adobe-ID. Hur löser man det med 36 styckern? Flera Adobe-ID eller går det att skaffa sig fler (biblioteks-)licenser?

  2. Jag var kanske lite otydlig angående Adobe id. Det är helt rätt att Reader programmet känner av ett tidigare Adobe id i datorn även om det finns i Adobe Digital Editions. Det är det jag kallar att Sony försöker hjälpa till lite för mycket. Min beskrivning gäller om man inte har läst drm-skyddade e-böcker i datorn tidigare.

    Det behövs fler Adobe-id. Jag tror att jag själv har 7 stycken idag. Varje Adobe id får möjlighet till ett utökat antal enheter med tiden, men det är också möjligt att fler genom att kontakta Adobe. Men, det borde finns bibliotekslicenser!!! Jag skulle ha blivit gråhårig av Adobe om jag inte redan var det. Det som gör det enklare med T1 på biblioteken är att den har wifi och när väl ett Adobe id är inlagt behöver användaren varken tänka på det eller kunna det. Annars skulle vi behöva byta då och då eller skicka med en dator som alltid skulle användas till den läsplattan…

    Jag avskyr Adobes drm i bibliotekssammanhang. Det är jättekrångligt.

  3. Hej!
    Hur många böcker är det som bara finns i Adobe format hos biblioteken -är det en stor andel? Är det en viss sorts böcker? Fakta eller skönlitteratur?

    Malmö stad använder elib, det verkar vara adobe men även epub… Måste man göra detta 36 gånger med en t1:a?

    Funderar på en t1 ändå. Har redan android telefon och padda (samsung 10). Men är sugen på en e-bläck för skönlitteratur.

    Tack för bra info!

    MVH! /marcus

  4. Hej,
    Adobe gör det drm-skydd som finns för bibliotekens e-böcker. Jag antar att du menar pdf. Jag vet inte hur många som bara finns i pdf. Epub har inte funnits i så många år, så äldre e-böcker finns i pdf och mobipocket. Nyare e-böcker som bara finns i pdf är av typen Tranströmer samlade dikter. Det är betydligt vanligare att en e-bok bara finns som epub.

    Jag tror att du blir nöjd med en T1. Problemen är störst för bibliotek och andra som köper många läsplattor som ska kunna hanteras av många människor och kunna användas mot många olika datorer. 6 tums skärmar med e-bläck passar bäst för skönlitteratur och facklitteratur i berättande text.

  5. Ping: Läsplattan Sony PRS-T1 – recension av Hanna Westöö-Olsson | Bibliotekariebloggen

  6. Jag använder också en PRS-T1 och har fått det att fungera, men jag är lite konfunderad när det gäller bibliotekslån. Jag får låna tre böcker över en sju dagars period (och det är väl rätt Ok, även om jag nu råkar läsa snabbt) men när sju dagar gått från det första lånet borde jag väl få lov att låna en ny bok? Eller räknas de sju dagarna från det sista lånet? Dvs borde jag göra alla tre lån samtidigt för att åter kunna låna böcker?
    En annan fråga, om jag har köpt e-böcker (hitintills på engelska) och vet att jag inte längre vill läsa dem, kan jag då donera dem till biblioteket får utlåning, som jag kan med vanliga pappersböcker?

  7. Som jag förstått det borde du kunna låna en ny när den första 7 dagars perioden är klar. Fungerar inte det?

    E-böcker fungerar inte som tryckta böcker. Du köper en licens inte en bok. Det gör att du inte kan donera till biblioteket. Amazon har gjort det möjligt att låna ut till vänner och det är möjligt att andra leverantörer gjort liknande. Däremot misstänker jag att ingen leverantör tänkt sig att du ska kunna donera till ett bibliotek. Tyvärr!

  8. E-böcker fungerar väl som mjukvara, du köper en licens för att nyttja produkten? På samma sätt som jag kan avinstallera ett program som jag inte längre använder och överföra licensen på en annan användare borde jag kunna plocka bort e-boken och överföra den till ett bibliotek som sedan kan låna ut det – och endast det ena – exemplaret.
    Jag menar att vi som varit tidiga med att implementera e-böcker på det här viset kan hjälpa till att popularisera mediet. Med tanke på dagens nedskärningar i kultursektorn är den dagen inte långt borta då folk i glesbygd enbart kommer att erbjudas e-böcker för utlåning. Se bara vad Telia gör med det fasta telenätet. På samma sätt kommer bibliotek att anses vara en del av en föråldrad infrastruktur någon gång i framtiden. Det är ingen reflektion över hur de fungerar, bara ett sorgset konstaterande över den framtida samhällsutvecklingen.

  9. Hej René,
    Problemet är bara att Adobes DRM inte är så smart. När du köper en ebok med Adobe DRM – en engelsk eller amerikansk och t.o.m. vissa svenska – så låser du eboken till ditt Adobe-ID. Därefter går den endast att läsas på enheter med ditt Adobe-ID. Och eftersom biblioteken eller en vän till dig har andra Adobe-ID:n så kan ”din” ebok aldrig läsas – eller överföras – till någon annan.
    Vi får bara hoppas att någon aktör hittar på en smartare lösning. En lösning som tillåter utlåning och smartare hantering.

    Allt gott,
    Magnus,
    Billingska bokhandeln

  10. Kan bara hålla med. Jag har full förståelse för att förläggare och författare vill förhindra illegal kopiering. Se bara på vad som hänt inom musikindustrin, all kreativitet har i princip tvärstannat. Det vore förödande om det samma skulle inträffa i bokvärlden. Samtidigt tycker jag det är rimligt att jag får behandla en elektronisk bok på samma sätt som en av papper. Om jag gav bort en LP skiva så kunde ju inte jag lyssna på den, på samma sätt ger jag bort en bok kan jag ju inte läsa i den. Det borde gå att göra något likartat med det elektroniska.

  11. Håller helt med dig, René.

    Vi eller rättare sagt vår ebokswebshop, http://www.billingska.se har i alla fall lagt in funktionen att ge bort en ebok. Men det innebär inte att man kan köpa den till sig själv och sedan ge bort den utan man kan köpa till sig själv ELLER till sin vän.

    Det är naturligtvis inte samma sak, men det var en funktion som inte har funnits tidigare i andra ebokswebshopar.

    Allt gott,
    Magnus,
    Billingska bokhandeln

  12. Hej Harriet!
    Tack för de tydliga instruktionerna!

    Har en fråga:
    Du skriver: ”Ett bra tips är att man avauktoriserar sony reader med
    shift + ctrl och går till Edit och väljer Preferences (PC – lite annorlunda för Mac)”.
    Varför ska man göra det? Och kan du beskriva lite tydligare hur man gör….

    MVH

    Tommy

  13. En annan sak som förvånar mig är att man inte kan returnera en bok i förtid. De som använder Overdrvies system klarar tydligen av att göra det. Om jag läst färdigt en bok och andra väntar på den är det ju ganska oansvarigt att inte returnera den så fort som möjligt, med e-böcker är det ju betydligt snabbare och smidigare än med p-böcker. Varför inte utnyttja den möjligheten och få fler att låna böcker?

  14. I Overdrives system blir en ebokslicens upptagen när du lånar en ebok. Om någon annan vill låna samma ebok får den personen stå i kö till eboken lämnas tillbaka. Biblioteken kan förstås köpa fler licenser ”exemplar”. Med det svenska ebokssystemet för eböcker betalar biblioteket för varje lån. Det blir därför inte lika intressant att lämna tillbaka. Som låntagare får du låna 5 eböcker per 7 dagarsperiod på Stockholms stadsbibliotek. För biblioteket spelar det ingen roll hur många du har tillgång till, biblioteket betalar för varje lån. Begränsningar i antal lån är huvudsakligen för att hålla någon koll på bibliotekets budget.

  15. Hej,
    Du behöver inte avauktorisera Sony reader (läsprogrammet, jämför Adobes Adobe Digital edition) om du har EN läsplatta som du vill auktorisera. Vi hade 36 läsplattor och några datorer, inte 36 olika datorer. Då måste man kunna avauktorisera.

  16. Lunds Stadsbibliotek tillåter tre lån på sju dagar. Får nog överväga att flytta till huvudstaden 🙂

  17. Från att ha tillåtit tre lån över en sju dagars period är det nu justerat till ett lån per sju dagar. Är det jag som lånat för mycket (jag erkänner att jag är storläsare) eller är det budgetresrektioner som har tvingat samtliga bibliotek att dra in på utlåningen?
    Det finns ingen förklaring till ändringen på någon av bibliotekets hemsidor.
    Skall det ses som ett tecken på att läsplattor blivit mer populära (iPad går väl åt som smör solsken) med påföljande biblioteksutlåning?

  18. Det är upp till varje bibliotek att själv bestämma hur många lån man får ha per 7 dagars period. Ställ frågan till ditt bibliotek. På Stockholms stadsbibliotek får man fortfarande lån 5 eböcker.

  19. Hej bloggaren!

    Jag har ett jätteproblem med min PRS T1. För drygt en månad sedan köpte min mamma en PRS T1, och eftersom hennes dator var på service så installerade vi allt som behövdes (direkt från läsplattan) på min dator. Sedan funkade det fint att låna från biblioteket.

    Problemet har kommit nu när jag har köpt en likadan läsplatta och vill koppla den till min dator. När jag installerat mjukvaran (Sony Reader) så ska böckerna som jag lånar på biblioteket gå ”genom” den för att hamna på läsplattan. Det var iaf så det fungerade förra gången. Vad som händer nu är att jag hela tiden får upp ett meddelande som säger ”Error: E_AUTH_USER_ALREADY_REGISTERED” och ingenting händer. När jag klickar på Help och sedan About Reader så får jag upp meddelandet att ”This computor is not authorized for Adobe DRM content”.

    Har du något förslag om vad jag kan göra? Jag misstänker att det har något att göra med att jag hade mammas läsplatta kopplad till den här datorn tidigare, och att Adobe Reader därför inte vill auktorisera min nya till samma dator/Adobe Reader-konto.

    Hälsningar
    Lena

  20. Hej Lena,

    Jag är inte helt hundra procent säker på vad som har hänt, men jag ska försöka mig på några gissningar.
    Du skriver att när du också skaffade en likadan läsplatta så installerade du mjukvaran på din dator.
    Menar du att du gjorde detta en gång till? Du hade ju redan gjort det när din mor skaffade sig sin platta och ni installerade mjukvaran på din dator, om jag förstår saken rätt.
    Om så är fallet så kan det vara som så att den nya installationen på något sätt raderade kopplingen mellan ditt AdobeID och programmet. Du skriver att du får upp ”This computor is not authorized for Adobe DRM content” nu, men det fungerade uppenbart tidigare.
    Eller är det så att du har ett annat AdobeID än din mor?
    I ”normala” fall hade det räckt att du kopplade in din nya läsplatta i din dator och när du sedan försöker flytta över en ebok från Reader for PC-programmet kommer detta upptäcka att läsplattan inte är auktoriserad och be dig att göra detta.
    När väl läsplattan sedan är auktoriserad (med samma Adobe-ID som din mor har) så kan du föra över krypterade eböcker till den (t.ex. låne-eböcker).

    Vi säljer just Sony PRS-T1:or och jag har en själv. Jag har haft de två tidigare Sonyföregångarna och detta är definitivt den bästa läsplattan enligt mitt tycke.
    Däremot ändrade Sony programmet (för datorn) från den förra läsplattan till denna och det nya programmet är en katastrof.
    Jag använder bara det nya programmet för att auktorisera läsplattan (eftersom det gamla programmet inte hittar den nya läsplattan så gick det heller inte att auktorisera den därifrån) och därefter rör jag inte programmet. Jag gjorde det till en början för att prova på det, men eftersom den raderar eböcker från läsplattan och andra tokigheter så undviker jag det helt numera.

    När jag köper en engelsk ebok (som kräver Adobe krypteringen) eller lånar en ebok från biblioteket så öppnar den sig istället i Adobe Digital Editions. Även här hittar programmet inte den nya Sony läsplattan så det går heller inte att använda. Vad jag istället gör är att – efter eboken har öppnats i ADE – är att stänga programmet, leta upp eboken på datorn (den kan ligga i någon av mapparna Downloads, Hämtade filer, Digital Editions eller liknande – du kan göra en sökning på eboken i fråga om du inte hittar den först) och sedan föra över – kopiera eller som vanligt dra över – den till läsplattan från platsen i datorn.

    Men allt detta kräver att din dator nu har ett Adobe ID. Om du laddar hem Adobe Digital Editions (som ju är ”originalprogrammet” så att säga, finns här: http://www.adobe.com/products/digitaleditions) så ska detta hitta automatiskt den Adobe-ID som du har tidigare ”gett” datorn. Annars får du även skaffa ett nytt Adobe-ID (gör du här: https://www.adobe.com/cfusion/membership/index.cfm), alternativt logga in med din mors Adobe-ID (vilket inte är så dumt, för då kan ni ”dela” eböcker).

    Hoppas att det löser sig.

    MVH,
    Magnus,
    Billingska bokhandeln
    (Sveriges största ebokswebshop – http:www.billingska.se)

  21. Lena, jag och Hanna Westöö har diskuterat och vi tror båda att du behöver avauktorisera din mors adobe id i Sony Reader. Följ det som står i det ursprungliga blogginlägget:
    Ett bra tips är att man avauktoriserar sony reader med

    shift + ctrl och går till Edit och väljer Preferences (PC – lite annorlunda för Mac)

    Därefter skapar du ett eget Sony reader konto. Anslut läsplattan och auktorisera den.

    Tips: undvik därefter Sony reader och låna istället direkt till läsplattan genom trådlöst nätverk.

  22. Hej. Jag har precis skaffat en Sony PRS T1 och allt fungerar bra förutom att jag bara får halva böckerna!? Har laddat in en gratisbok från nätet. Köpt en bok på dito.se och lånat en från biblioteket och alla tre har som sagt gått att få in på läsplattan men bara ca halva innehållet. Har ringt bl a supporten på dito.se och de ska återkomma. Har du hört talas om det här tidigare?

  23. Har du laddat över T1:ans WiFi eller sidoladdat från en PC? Orsakerna till problemet är helt olika beroende på hur du har gjort.

  24. ADE är installerat. Boken jag laddade ner gratis från nätet gick inte att läsa efter ca hälften av sidorna. Jag tror det kan ha varit något fel på den filen. De andra böckerna verkar ha kommit in korrekt men jag blev lurad av att sidantalet inte stämde överens i läsplattan kontra filerna i Sony Reader men nu har jag läst parallellt med datorn. Då jag kommit 13 sidor på läsplattan har det gått 23 sidor på datorn. Ingen fara på taket verkar det som. Bara jag som varit ouppmärksam förhoppningsvis.

Kommentera

