Nobelpris till Tranströmer – om jag får råda

Det är dags att ge Tomas Tranströmer Nobelpriset. Något som talar för att det är att det är länge sedan en poet fått priset. Senast var det  Wislawa Szymborska 1996.

Jag har inte läst allt av Tomas Tranströmer, men jag har gillat allt jag läst. Jag har därför köpt ”Dikter och prosa 1954-2004” som kommit ut i år, även om jag egentligen föredrar enskilda diktsamlingar. Vad sägs om haikudikten

Glittrande städer:
ton, sagor, matematik –
fast annorlunda

Dikten är både lättillgänglig och komplex. Det är nog det som gör Tranströmer så läst. I många länder. Enligt Libris finns han utgiven på cirka 30 språk: på bland andra engelska, polska, bengali, arabiska och koreanska.

 Du kan provläsa ”Dikter och prosa 1954-2004” via DN. Du kan låna ”Östersjöar” som strömmande e-ljudbok inläst av Tranströmer själv, (länk för dig med bibliotekskort från Stockholms stadsbibliotek). Det finns fler titlar som ljudböcker på CD eller mp3. Däremot inga e-böcker att ladda ner omedelbart utan man måste köpa eller gå till biblioteket för fysiska utgåvor.

Tranströmer har väntat länge.

——–
20111006
Yippie!!!

Svenska akademiens  motivering till Nobelpriset i litteratur 2011

Lämna en kommentar