Semesterläsning för en bibliotekarie

Det har inte blivit mycket skrivet i maj och juni. Mina tankar har varit på andra håll. Roligt att det ändå finns människor som läser min blogg, trots att jag är frånvarande. Nu har jag semester, och vad gör en bibliotekarie på semestern? Besöker andra bibliotek? Inte denna sommar. Det finns inte något bibliotek på Utö som istället får besöks av Regionbibliotekets bokbåt två gånger per år. En bibliotekarie läser på semestern. Det finns tid att läsa tjocka böcker och böcker att läsa långsamt – mellan lätta djupdykningar i andra världar. Jag brukar ha en boklista i huvudet. Det är njutningsfullt att planera sin sommarläsning – och lita njutningsfullt att göra avsteg från planen. Så här ser min boklista ut för sommaren:

Paul Auster
The New York trilogy (låna på Stockholms stadsbibliotek, eng, sv)

Jag har länge tänkt att jag skulle läsa något av Paul Auster och New York trilogin känns naturlig att börja med. Den är ovanligt kort för att vara amerikansk, tillsammans 314 sidor. De tre delarna City of glass, Ghosts och The locked room är separata romaner men ändå sammanlänkade, fast på vilket sätt? Jag ska inte analysera trilogin, det finns mycket att läsa på nätet om den. Att ha en Ipad i närheten är en tillgång när man läser. I City of glass finns diskussioner om Cervantes Don Quixote. Jag har aldrig läst mer än utdrag i skolan, så jag beslöt mig för att hämta den som e-bok till min iPad. I Ghosts diskuteras Walden av  Henry David Thoreau. Jag har ett oläst exemplar hemma i bokhyllan och avstår tillsvidare från e-boken.

Du kan läsa om New York trilogin på The new canon – the best fiction since 1985. Där finns många tips på böcker man borde läsa. Med ”borde” känner jag inget tvång, utan snarare löften om bokupplevelser.

Georges Simenon
Le chien jaune

Jag har inte läst något på franska på många år och tyckte därför att en kort (183 s.) deckare om kommissarie Maigret kunde vara en bra start. Trots ett förord så framgick det inte när boken var skriven och det behöver åtminstone jag veta. Wikipedia (svensk) och (engelsk)  ger lagom med information. Den gula hunden skrevs 1931. Simenon skrev 75 romaner och 28 noveller om Maigret. Var den bra? Mer intressant och tidstypisk än bra.  En typisk pusseldeckare. Maigret går runt och tittar och suger på sin pipa och till slut samlar han alla för att berätta vad som hänt.  Den gula hunden som ut 1934 och 1942 på svenska och i Stockholms stadsbiblioteks katalog finns den endast på arabiska och estniska – men det finns många andra Maigret-böcker att välja bland.

Antoine de Saint-Éxypéry
Vol de nuit ( låna fra Nattflygning)

DN hade nyligen en intressant artikel om flyg i litteraturen,  Fri som en flygare, om bl a Saint-Éxupéry Jag kände att det var dags att äntligen läsa Vol de nuit som stod i bokhyllan. Det visade sig att det t o m fanns två exemplar. Ett tecken om något.

Dennis Lehane
Shutter island (låna eng, låna Patient 67)

Lehane skriver spännande psykologiska deckare. Shutter island har legat och väntat på lite ledig tid. Jag kommer inte att besöka ön efter att ha läst boken.

Pusseldeckar, Psykologiska deckare, Polisroman – det finns många deckargenrer. DN har i sommar dömt ut några nyskapade genrer.

Fjodor Dostojevskij
Idioten

Jag har ett exemplar i bokhyllan sedan gymnasiet. Det är gymnasieskolans exemplar som jag av någon anledning inte lämnat tillbaka. Jag misstänker att det beror på att jag aldrig läste ut boken trots att jag har ett tydligt minne av att ha läst den, men inte av själva boken. Omläsning i sommar. Enligt baksidestexten är det ”världslitteraturens största idéroman”. Idioten finns i tre olika översättningar till svenska. Jag har tillgång till Ellen Rydelius översättning.

 

Haruki Murakami
A wild sheep chase (låna)

Tyvärr finns inte alla Murakamis böcker på svenska så det får bli i engelsk översättning.  Jag har gillat de böcker jag läst av Murakami ser fram emot att krypa in i boken.

 

Roberto Bolano
2066 (låna sv)

Jag läste De vilda detektiverna en annan sommar. Det var en stor läsupplevelse trots att den var lite motspänstig här och där i sin yvighet.

 

 

Inger Christensen
Samlede digte

Jag läser inte alls så mycket lyrik som jag skulle vilja. Det behövs närvaro och koncentration, men det går att utnyttja små stunder, så dikter passar egentligen när som helst. Jag köpte boken på Adlibris i vintras. Att köpa på danska är annars inte lätt. Danska är ett vackert språk. Det här är den allra första dikten i boken:

Hvis jeg står

Hvis jeg står
alene i sneen
blir det klart
at jeg er et ur

hvordan skulle evighed
ellers finde rundt

Inger Christensen finns i svensk översättning. Hon har skrivit både lyrik och prosa.

One thought on “Semesterläsning för en bibliotekarie

  1. Mig gjorde du väldigt lässugen med dina inspirerande beskrivningar. Tack, nu ska det bli både lyrik och på franska!

Kommentera

