Lena Lundgren jobbar inte här längre

Idag är det 1 mars 2011 och Lena Lundgren har gått i pension. Jag skickade ut en fråga till några barnbibliotekarier på Stockholms stadsbibliotek om barns frågor som en förberedelse inför Biblioteksdagarna i Visby då jag ska prata om ämnesord för barnlitteratur enligt  Svensk biblioteksförenings redaktionskommitté för indexering av skönlitteratur. (De används även för facklitteratur för barn). Jag fick till svar från några kolleger att jag borde prata med Lena. Det är svårt att vänja sig vid att Lena gått i pension.

Lena-dagen 9 februari stod Lena och hennes arbetsliv i fokus. Christer Holmqvist har skrivit om dagen på SkolbiblioteksÖsts blogg. Som avslutning redovisade Solveig Hedenström en undersökning där hon  tagit reda på hur övriga barnkonsulenter såg på Lena  och vad det skulle kunna bli mer av (lata dagar) och mindre av.

Jag jobbade en del som vaktmästare (en numera avskaffad kategori som huvudsakligen satte upp böcker) på tidigt 1980-tal på framför allt Tensta biblioteks barnavdelning, men jag är ingen barnbibliotekarie. Jag har ändå haft en hel del samarbete och nytta av Lena:

  • Assistentkurser. Lena höll under många år ambitiösa kurser för assistenter. Jag har bidragit med en halvdag om katalogisering och klassifikation i grundkursen.
  • Barnkataloger. Lena blev tidigt intresserad av webb och kataloger för barn. Hon har t ex lyft fram det danska projektet Boghuset av Annelise Mark Pejtersen från 1992. Hon har granskat och förkastat Axiells barn-OPAC (som tyvärr fortfarande finns hos Stockholms stadsbibliotek, men förhoppningsvis inte länge till).
  • Barns frågor. När jag arbetade med chattjänsten Bibliotekarie direkt (Fråga biblioteket) fick vi till att börja med många frågor från skolungdomar. Vi kände ett klart behov av att bli bättre på referenssamtal och särskilt för skolungdomar.
  • Skönlitterära ämnesord. Lena är mycket intresserad av ämnesord och framför allt skönlitterära ämnesord. Hon fick igång och ledde Svensk biblioteksförenings specialgrupp för indexering av skönlitteratur som sedan blivit Svensk biblioteksförenings redaktionskommitté för indexering av skönlitteratur.
  • Införandet av Dewey decimalklassifikation på svenska folk- och forskningsbibliotek. Lena Lundgren skrev den motion till Biblioteksföreningens årsmöte 2009 som ledde till att jag skrivit en rapport om Dewey för Biblioteksföreningen.

Lena har förstås arbetat med många fler intressant projekt b la

Grattis Lena till årets Gulliverpris! Motivering finns på Svenska barnboksinstitutets hemsida.

Jag tänker på Lena i overall på Bok & bibliotek 2009 för att prata om projektet Läskonster. De hade tidigare den sommaren pratat i Almedal om projektet och vikten av barns läsning. På Läskonster bloggen hittar du bl a en film från Almedalen.

Lena visar Läskonster

One thought on “Lena Lundgren jobbar inte här längre

  1. räkna 10-öringar, 1 öre 2 öre m.m skilling en gång i tiden, motbok sätra prakti tid omvårdnad gävle lantmäteriet besök arbetare överklass mellan- arbete kartverket m.m

Kommentera

