Även gratisappen Aldiko klarar bibliotekets e-böcker

Nu klarar även en uppdaterad gratisversion av Aldiko att hämta bibliotekets drm-skyddade e-böcker till din Android mobil eller surfplatta – i princip. En mycket betrodd kollega lyckades med detta till sin HTC desire så jag började testa. Jag höll på att bli vansinnig på Galaxy tab som bara gav mig felmeddelanden i fredags. Igår provade jag igen att hämta en e-bok via My Catalogs i Aldiko appen. Det fungerade utmärkt och jag blev inte ombedd att skriva in ett Adobe id, så mina försök i fredags var tydligen lyckade trots allt. Skönt att det fungerar, men jag hade föredragit tydlighet utan felmeddelanden.

Surfplattan Viewsonic klarar tyvärr fortfarande bara drm-skyddade filer via Aldiko Premium, trots att den har Androidversion 2.2 och trots att jag har uppdaterat gratis Aldiko. För att kunna hämta till både Galaxy tab och till Viewsonic måste man gå till Elibs sida via länken som jag lagt in i My Catalogs.  Går du via den vanliga webbläsaren får en oläsbar acsm-fil. I Viewsonic fungerar inte länken i gratis Aldiko men däremot i Aldiko premium.

Det här blev ett tråkigt och detaljinriktat blogginlägg, men tyvärr är det den tråkiga drm-verkligheten. Enligt rykten via Elib kommer Bluefire att utveckla en app för Android, men än så länge hittar jag istället andra suspekta appar. Vad sägs om Portion control från Bluefire Software för 6,52? Med hjälp av den kan du beräkna rätt portionsstorlek.

Kommentera

