Aldiko Premium – läs bibliotekets e-böcker via din Android

Du kan läsa bibliotekets e-böcker med Adobes drm-skydd även i din Android mobil eller platta – om du har operativsystem 2.1 eller högre. Gör så här:.

  • Hämta appen Aldiko premium till din mobil eller platta. Den kostar runt 20 kr.
  • Gå in i Aldiko Premium. Gå till My catalogs. Klicka på +-tecknet och lägg till adressen till ditt biblioteks webbsida hos Elib. Du hittar ditt bibliotek på http://www.elib.se/bibliotek/  Du kan nu gå till den sidan i Aldiko Premium och låna en e-bok.
  • När du hämtar e-boken får du uppmaning om att lägga in ditt Adobe id. Om du inte redan har ett id kan du skaffa från  https://www.adobe.com/cfusion/membership/index.cfm?.
  • Därefter hämtas boken och du kan börja läsa

Nästan lika lätt som att använda Bluefire i iPhone och iPad? Tja, det är nog att jag inte är lika van med Android plattor samt att det finns annat att göra runt jul (ha det trevligt med min iPad t ex). Elib la redan 22/12 ut på sin blogg att det var möjligt att låna via Aldiko Premium om man kopplar sin Android till Adobe Digital Editions i datorn. Jag har haft problem med att verifiera detta och dessutom tyckte jag att det borde vara möjligt att göra allt ifrån sin mobil eller platta. Det går, men det finns hinder på vägen. Kollegers HTC Desire telefoner kunde inte hitta Aldiko Premium i Market via vårt trådlösa nät, men den dök upp för köp när de kopplade bort den trådlösa nätuppkopplingen och använde 3G istället. Jag har en skum känsla av att även andra problem kan dyka upp. Hör gärna av om ni hittar intressanta fel.

Hur är det att läsa i Aldiko Premium? Det får tiden visa ut. Jag behöver också leta efter intressanta böcker som jag vill läsa. Det är i princip möjligt att dela med sig till bl a Twitter, men jag fick felmeddelande ”cannot get your location”. Fler läsappar bör möjliggöra att delning.

E-bok i appen Aldiko Premium

Att lägga in Adobe id

12 thoughts on “Aldiko Premium – läs bibliotekets e-böcker via din Android

  1. Ping: Tweets that mention Aldiko Premium – läs bibliotekets e-böcker via din Android « Bibliotekariebloggen -- Topsy.com

  2. Följ instruktionen ovan.
    Men hämta gratis Appen istället.
    Punkt 2 går att förtydliga lite.
    Jag skrev in:
    http://www.elib.se/library/default.asp?lib=56
    Då kom jag direkt till ”mitt” bibliotek.
    Där jag har lånekort och lånat e-böcker sedan tidigare.
    Sedan har jag ett Adobe DRM ID sedan tidigare också.
    Förresten, jag kör på en Galaxy Tab. Android 2.2

  3. På min premiumversion inköpt idag byts det ut några enstaka bokstäver till konstiga tecken. Det blir på ca var tredje sida. När jag går in på elibs hemsida via Aldiko läser den inte åäö. I alla övriga program funkar min optimus 2x perfekt.
    Finns det någon förklaring till detta?

  4. Har hittat felet med konstiga tecken. Det var sidnumret som lade sig mitt på bokstäverna. Nu har jag tagit bort ”visa sidnummer” och det ser bra ut.

  5. Bra att du hittade felet. Det är knepigt med surfplattor och läsappar – det känns inte helt standardiserat

  6. Fungerar inte med min mobil. Får ett ”XML error: Whitespace is not allowed….” när jag ska ladda ner bok

  7. Tyvärr har jag inte Androidmobil att testa på just nu. Androider kan variera mellan olika mobiler och olika versioner, så det är knepigt att hjälpa till. Vilken mobil och Androidversion har du?

  8. När jag ska ta fram mina lånade böcker kommer det reklam istället. Hur får jag bort den?

Kommentera

