Att läsa sin tidning via iPad – tidningsappar mm

Redan i slutet av november började det pratas om svenska tidningsappar för iPad. Expressen började, men jag vill hellre läsa DN och SvD. Priserna hindrade mig – hur kul är det att betala 22 kr för ett nummer av DN när man redan har den i pappersform? Jag har väntat ut ett erbjudande om en gratis testperiod. SvD kom med att attraktivare erbjudande om 22 kr för en månad för prenumeranter (99 kr för DN är hutlöst).

Jag har läst SvD i min iPad sedan 24/12, tyvärr bara 8 nr med alla tidningsfria dagar. Jag var först rätt besviken på SvD i iPad, det är egentligen bara en pdf-version som fått lite mer funktionalitet genom SvD+ appen. Men, jag började snabbt uppskatta enkelheten och möjligheten till snabb överblick och snabb läsning. Jag kan få upp miniatyrbilder på alla sidor och där jag ser helheten med text och alla illustrationer och sedan snabbt läsa via en lista på artiklar i ren text. När jag vill se pdf-versionen med bilder klickar jag bara på textsidan och får upp den. Det är praktiskt. Jag gillar också att jag får hela tidningen, med alla annonser, dödsannonser mm. Jag kan även på vanligt iPad sätt förstora texten.

Dn+ är en mer avancerad produkt, som skiljer sig från papperstidningen. Det finns mer bildmaterial – genom att dra på bilden kommer fler upp. Det kan också finnas filmer, animeringar mm. DN utnyttjar grafiska möjligheter och sätter en röd nedåtpil för att visa att artikeln fortsätter nedåt. Sidorna följer inte papperstidningen och allt redaktionell material är heller inte med. Ordningen på det som är med skiljer sig åt jämfört med papperstidningen. Det går att få en översikt över artiklarna på olika sätt, och bilderna är alltid med. Eftersom det inte finns pdf-sidor av papperstidningen som det gör i SvD, går det förstås inte att se några tidningssidor. Texten är tillräckligt stor för mig, men det är ändå irriterande att det inte går att förstora texten.

DN+ har annonser, men de är utformade för DN+. Det gör det enklare att läsa bioannonser, men det är irriterande att missa annonser som man kan vara intresserad av.

Det finns andra sätt att läsa tidningar i iPad på. Som prenumerant har man gratis tillgång till pdf-versionerna av både DN och SvD. De går att ladda hem och läsa i valfri läs-app, t ex iBooks. Vad skiljer SvD+ från SvD läst i iBooks? Det praktiska och effektiva sättet att läsa tidningen. I iBooks måste man läsa sida för sida och förstora upp det man vill läsa. Det går att få en överblick över sidorna genom innehållsförteckningen som tar upp miniatyrer av sidorna och navigera på så sätt..

En annan skillnad är att i +apparna ligger tidningen och väntar på mig varje morgon. Det kan jämföras med att papperstidningen ligger på dörrmattan. I appen finns den förstår mycket tidigare, eftersom den varken är beroende av tryckning eller tidningsutdelning. En pdf måste jag själv söka upp och ladda hem och öppna i en läsapp. Men, hur mycket pengar är det värt?

Både i en +app och som nedladdad pdf går det att läsa utan nätverkskontakt. Praktiskt om man som jag enbart har trådlös uppkoppling på min padda.

Det finns ytterligare sätt att läsa tidningar via iPad: nätversionerna och i Library Press Display. För att läsa måste man då vara uppkopplad. Här finns också sociala funktioner för delning av artiklar, vilket jag verkligen saknar i +apparna. DN har visserligen funktion för att gå vidare på nätet, men bara i annonser, man når inte ens länkar till andra artiklar i DN. Pressdisplay, som man kommer åt hemifrån som låntagare på Stockholms stadsbibliotek, är en förbättrad pdf-version. Man navigerar via tidningssidorna, men det går att få upp en artikel i taget, få den översatt, uppläst och det går att dela med sig till sociala medietjänster. (Dvs, det ska gå, men jag har bara lyckats dela med mig via e-post. Det ska enligt supporten på både Pressdisplay och WordPress, fungera till min blogg, men jag får det inte att fungera.) Om man är uppkopplad mot nätet är Pressdisplay en utmärkt tjänst.

Dn.se och Svd.se är bra när man hittar den artikel man letar efter. DN har som princip att inte lägga ut vissa artiklar förrän dagen efter. Sökfunktionerna är bristfälliga – jag har flera gånger försökt hitta artiklar jag läst i papperstidningarna. Men, i webbversionen finns det en webb 2.0 vision – det går att ge synpunkter och det går att dela med sig av artiklar. Det som förvånar mig med +apparna är just bristen på förståelse för delningsbehov. Jag vill kunna dela med mig av intressanta artiklar och jag vill kunna föra en vidare diskussion. En +app version av DN och SvD är bara ett annat sätt att läsa på och som är mycket praktiskt eftersom jag kan ligga i sängen och läsa utan att tända lampan och utan att prassla med sidorna.

SvD översikt sidor

SvD översikt textartiklar

DN översikt artikel genom rubriker

DN översikt hela artiklar

5 thoughts on “Att läsa sin tidning via iPad – tidningsappar mm

  1. För oss med 3G tidningsapparna fortfarande inte möjliga att använda. 20+ Mb är mycket krångligare att ladda ner.

  2. Prasselljudet är trevligt vid frukostbordet, men inte i sängen. Abonnemang både digitalt och fysiskt på DN (+29kr /mån) är lösningen.

  3. Ping: Allt Om Ipad Tidning | obtener su nuevo iPad - España

Kommentera

