Det blir svårt att lämna tillbaka min lånade iPhone 4

2010 blev året jag blev med mac, iPhone och iPad – rakt in i Apple fållan helt enkelt. Jag är förvånandsvärt nöjd, trots att det finns mycket att irritera sig på. Jag nöjer mig med att nämna att det inte går att använda min iPhone som modem för min iPad när inget trådlöst nätverk går att hitta. Det suger.

Jag är nöjd med min iPhone 3GS men har under julhelgen lånat hem en iPhone 4. Jag har uppgraderat min 3:a, så de har samma operativsystem. Det var enkelt att synka dem så att jag har tillgång till foton, adressbok, e-böcker i olika appar mm – men självklart inte apparna. Det är ytterligare ett irritationsmoment, varför ska man betala flera gånger för en app?

Det finns tre saker som gör att det blir tufft att lämna tillbaka 4:an.

1) Kameran.
En bra kamera med blixt som man alltid har med sig. Det går att ta ok bilder med 3:an, men särskilt inomhus blir de ofta usla.

2) Ljudet.
Hur ofta har jag inte blivit tipsad om en video på YouTube på twitter som jag inte kunnat titta på eftersom hörlurarna ligger hemma? I 4:an går att lyssna utan hörlurar.

3) Skärmupplösningen.
Det var framför allt för att testa skärmupplösningen som jag lånade hem 4:an. Hur går det att läsa t ex gamla texter, bilder och kartor från vårt kulturarv? Alldeles utmärkt, om man är tvungen. En iPad är förstås att föredra eftersom man för bättre överblick, men även jag klarar att läsa mindre text i mindre storlek på 4:an jämfört med 3:an. (Varför måste ögonen bli sämre med åren?) Även helt vanliga e-böcker i epub blir mindre ansträngande för ögonen med bättre skärpa och det går att minska textstorleken. OBS! Fotona nedan gör inte rättvisa åt 4:an.

Iphone 3


iPhone 4


iPhone 4 - Städerna inuti Hall av Anyuru

2 thoughts on “Det blir svårt att lämna tillbaka min lånade iPhone 4

  1. Nyfiken i en strut, men varför kan du inte lyssna på ljud utan lurar med din 3GS? Min 3GS har högtalare längst ned. Är det något jag missförstått?

    Appar kan man också dela på upp till 5 enheter. Har tex min angry birds på en 3GS och en 4a med olika användakonton. Du bör se en lista med alla program dunkade till datorn oavsett vilken telefon du pluggar i. Klicka i de du vill ha och ange sedan lösenordet för kontot du köpte dem med vid behov. Verkar funka fint här men jag har även sett mer omständiga guider på nätet.

    Kan annars bara hålla med. Jag som annars är Linux-människa har oclså blivit väldigt äpplifierad senaste året 🙂

  2. Ljudet är mycket bättre i 4:an!

    De flesta människor har alltid med sig hörlurar, men mina öron klarar inte att hantera små hörlurar som man storppar in. Jag har därför inte alltid med hörlurar.

Kommentera

