Hur ser bilden av ett bibliotek ut?

Har ni tänkt på att när en journalist ska skriva något om bibliotek så illustreras artikeln av en interiör av Gunnar Asplunds rotunda? Stadsbiblioteket i Stockholm blir helt enkelt sinnebilden av ett bibliotek – fast ett rätt ovanligt sådant.

Stadsbiblioteket, Rotundan

Nu har ännu ett bibliotek i Stockholm fått illustrera bibliotek i debatten om biblioteksentreprenad i Nacka. Det är den vackra bokhyllan med spegeltak som reflekterar hyllorna vid Sture bibliotek.

Sture bibliotek, bokhylleväggen

Det är inget fel att visa vackra och trevliga bibliotek och jag känner mig stolt som bibliotekarie på Stockholms stadsbibliotek, men det finns ju andra bibliotek – även nära journalister i Stockholm.

5 thoughts on “Hur ser bilden av ett bibliotek ut?

  1. Tänkte att man borde skriva något insiktsfullt och intressant här, apropå bilden av bibliotek, gammalt kontra nytt, igenkänning och fördomar, men … jag ville bara säga att jag gillar att se mina två darlings, Stadsbiblioteket och Sture bibliotek, på bild. 🙂

  2. Inget av dem är representativt för det vanliga folkbiblioteket. Det är kanske därför man väljer just dessa? 😉

  3. Klart att man väljer Asplunds rotunda. Den är så vacker att jag längtar dit varje gång jag ser en bild av den. Eftersom jag inte jobbar i ett folkbibliotek så behöver jag inte lägga några värderingar i bildvalet. Skönt! Däremot kan jag ha åsikter beträffande den gängse(?) bilden av bibliotekarien…

  4. Admiring the hard work you put into your site and detailed information you offer. It’s good to come across a blog every once in a while that isn’t the same unwanted rehashed material. Wonderful read! I’ve bookmarked your site and I’m adding your RSS feeds to my Google account. bdefcafkcbfc

Kommentera

