Att läsa klassiker

Aldrig har det varit så enkelt att få tag på klassiker. Några klick i datorn eller mobilen och så laddar man ner all världens klassiker, som ju ofta har fördelen att upphovsrätten försvunnit. De flesta digitala klassiker kommer från Gutenbergprojektet Där finns även titlar som fortfarande har upphovsrätt i Sverige: ”Not copyrighted in the United States. If you live elsewhere check the laws of your country before downloading this ebook.” Det står t ex på en bok av Hasse Zetterström som dog 1946, dvs inte är ”riktigt död” än – ur upphovsrättslig synpunkt. Det finns många valmöjligheter för olika filtyper. Snabbare och enklare är att hämta filerna från Feedbooks. Det finns andra tjänster också, som Manybooks, men jag tycker att Feedbooks är enkel och bra.

Jag började läsa klassiker när jag behövde fylla mina läsplattor med e-böcker och när jag testat olika e-läsare i min iPhone. Det är enklare och billigare att testa med klassiker.

Vad är egentligen en klassiker? För mig är det inte en modern klassiker, utan en bok som många generationer har läst. Finns det ett egenvärde i att läsa klassiker? Ja, de beskriver sin samtid och jag tror att det är nyttigt för moderna människor att känna till äldre tider. T ex att ta del av sysslolösheten och den krassa ekonomiska och sociala verkligheten i Jane Austens böcker. Jag har läst om flera av hennes böcker och läst Mansfield park för första gången. – Jag har varit för lat för att leta upp den och den har aldrig tidigare funnits i min väg.

Förra sommaren läste jag Tolstojs Krig och fred (i fysisk upplaga). Jag hade länge tänkt läsa om den, men blev ändå förvånad över hur modern jag upplevde den. Jag läste den på svenska och digitala böcker på svenska är det ont om. Det är då mest svenska författare man hittar.

Jag har läst
The man who was Thursday av CG Chesterton (Läs den!)
Tarzan, of the Apes (skapligt bra) samt The return of Tarzan (sämre, men ok som rekreationsläsning) av Edgar Rice Burroughs (Han dog 1950, så han är inte heller riktigt död)
The jungle book av Rudyard Kipling
mm

Jag misstänker att andra läsplatteanvändare också läst klassiker, när de ändå finns i läsplattan, men för er som inte läst en klassiker på länge, så är sommaren en utmärkt tid för läsning.

Kommentera

