Hur ska man göra för att vara tydlig och pedagogisk?

Jag har försökt göra några filmer för att visa läsplattan Iriver story. Vi råkar ha 15 exemplar, så det är därför jag valt just Iriver story. Det är dessutom än bra läsplatta som är knepig att använda. Jag har dessutom äntligen begripit mig på förstorning i Iriver story: D-styrknappar är helt enkelt pilarna! Det går alltså att förstora epub och pdf samt att zooma pdf, vilket behåller tabeller och annat som förvanskas när man flödar om en pdf.

Apropå ”flöda om” så hag har hållit interna kurser/workshopar runt läsplattor på Stockholms stadsbibliotek. Jag fick då synpunkten att det var så många svårbegripliga ord. Tyvärr, många läsplattor använder sig av svårbegriplig terminologi, och det hjälper verkligen om man kan skilja på epub och pdf-format. Jag rekommenderar inte en Iriver story till den som bara vill kunna trycka på en av och på-knapp, annars har jag blivit mer positiv till läsplattan nu när jag använt den mer.

Pedagogiska filmer – det är verkligen inte lätt. Jag har lagt ut två försök på Youtube och har ratat flera försök. Var kommer egentligen störiga tidningar mm på golvet ifrån? Eller upptäckten av att radion hörs svagt i bakgrunden? Ett bra stativ är en grundförutsättning.

Har ni egna erfarenheter? Vad fungerar och vad fungerar inte? Vad skulle jag kunna ha gjort bättre? Ljudet krånglar dessutom en del på Youtube.

6 thoughts on “Hur ska man göra för att vara tydlig och pedagogisk?

  1. Vi håller också på att göra film om Iriver. Det är inte lätt att göra det pedagogiskt. Håller med. Vi försöker dessutom få ihop filmen om plattan med att visa skärmen när man laddar ner via Adobe Digital Ed.

  2. Jag tycker att du pratar lugnt och pedagogiskt, Harriet! Det svåraste att få till är väl ett bra och tydligt ljud samt att man verkligen ska kunna se alla små knappar och menyer. Kanske måste man ha tillgång till filmredigeringsverktyg så att man kan fälla in snuttar med närbilder/stillbilder på plattan?

  3. Lo, jag tror inte man kan få med så mycket i en enda film – det måste bli flera. Däremot är just Iriver knepig att usb-koppla. Jag har misslyckats många gånger och fått ta ut sladden och börja om.

    Angående ljudet har jag fått tips av Linnea Sjögren om MOVtoAVI mm. Det ska jag testa. Närbilder på plattorna känns lite överkurs för mig, men det vore kul om du provade Lo. Det går att göra mycket mer, men jag hinner inte nu. Jag har konstant Deweyångest.

  4. Hej!

    Jag googlar för att hitta en svensk manual till Iriver Story som jag nyligen skaffat. Jag har fått in böcker och kan läsa, förstora text och det mest viktiga. Men jag vill lära mig vad jag mer kan göra.

    Här läser jag att det går att förstora böcker i pdf-format med D-styrknapparna och jag fattade också till slut vad det var som menades. Men förstoringen funkar inte för mig, det blir bara några vinklade streck i två av hörnen. De flyttar sig när jag trycker på pilknapparna, men texten förblir pytteliten. Gör jag fel tror du eller funkar det bara på vissa?

    Anmaja

  5. Jag håller med om att det inte fungerar så bra. På Youtube har jag försökt visa förstorning på Iriver story. Jag tror inte att det hjälper med en svensk manual eftersom det engelska inte är är tydlig med det som är knepigt, t ex att man behöver flöda en pdf manuellt för att kunna förstora samt zoomningseländet (med d-styrknappen)

  6. Tack Harriet du har besparat mycket tid för mig med dina förklaringar. Manualen är dålig näst intill obefintlig till Iriver du har gjort ett bra jobb.
    Mycket tacksam Lars

Kommentera

