Vad ska man ha en iPad till?

Rubriken känns absurd med tanke på det habegär en iPad ger, men detta frågade sig Aron Andersson i Metroteknik.se angående den svenska versionen av iPad. Jag har testat en iPad i några dagar, men inte en svensk. Det var roligt och jag ägnade mig åt annat än iTunes, som Aron Andersson klagar på.

Youtube och Svt play fungerar alldeles utmärkt i en iPad. Skärmen reagerar också snabbt. Det hade jag väntat mig.  Jag ser också goda möjligheter att skapa bra tjänster för barn – interaktiva pekböcker och bilderböcker. Bild och rörlig bild blir väldigt bra i en iPad.

Jag testade även att använda den som ett arbetsredskap. Det finns Numbers (Excel), Keynotes (Powerpoint) och Pages (word). För alla tre tjänster fungerar det bra att ta in Microsofts versioner och bearbeta dem i Apples versioner, men det är bara Pages som kan skicka tillbaka en wordfil, annars får man skicka som pdf eller ta upp den i iWork. Jag orkade inte riktigt lära mig Numbers, övriga tjänster gick att använda utan någon insats.

En iPad är också utmärkt att läsa dokument på. Skärmen är 1o tum och det går att lägga den bredvid ett pappersdokument på ett bord och arbeta med båda.  För oss halvblinda (dvs de flesta 50+) är det skönt att texten är stor och läslig utan ansträngning.

En iPad fungerar bra för små möten. Lägger man den på bordet ser alla skapligt bra. Den är lätt att ta med sig överallt. Visserligen är den mer än dubbelt så tung som en läsplatta, dvs ca 700 g, men jämfört med en liten laptop med 10 tums skärm är den lätt och behändig.

Läsning då, är det roligare att läsa på en iPad än på en läsplatta? Bortsett från arbetsdokument i pdf, excel och word som jag verkligen gillar att läsa i en iPad, är jag tveksam till skönlitterär läsning. Den är tung att hålla i om man ska läsa länge. Dessutom, eftersom jag inte kunde hämta hem egna appar var det bara iBooks jag kunde testa och den gillade jag inte. ( I en iPhone måste dra varje sida istället för att peka, men annars är läsningen ok.) I brett läge fick jag två sidor och jag insåg snabbt att jag faktiskt bara vill läsa en sida i taget. Jag håller en vanlig bok så att jag bara har en sida i blickfånget i taget. I höjdläge tyckte jag att sidan blev för stor och att det blev för mycket text. Det beror säkert på hur man utformar texten. Se nedan på bilderboksbearbetningen av Alice i underlandet – där fungerar iPad utmärkt.

Dessutom, läsplattor har bättre batteritid. Men, de väcker inte alls lika stort habegär.

Standardfraser DDK i en iPad

Skärmdumpar från ”min” iPad”

Läsning av ebrarys e-böcker i en iPa

Alice bilderbok i en iPad

Kommentera

