Att läsa med min iPhone

Läsplattor fungerar utmärkt för läsning, men vad har jag tillgänglig 24 timmar om dygnet? Min mobil. Hur ofta går man utanför dörren utan att ha med minst en mobil? Jag har nyligen bytt till iPhone och har provat att läsa böcker på den. Det fungerar. Det skulle varit trevligare att läsa boken på en läsplatta, men det fungerar absolut.

Jag har provat tre läsprogram: Iceberg reader, Stanza och eReader. De är alla olika.

Med Iceberg reader är varje bok en app. Rätt opraktiskt om man skaffar många. Det finns inga fria e-böcker via Iceberg så jag köpte Stormbreaker av Anthony Horowitz. Det är första boken om Alex Rider, 14 år och föräldralös, som efter att hans farbror dött får samma uppdrag som farbrodern haft från MI6. Trovärdigheten är låg, men absolut en bok att ge till unga killar. Iceberg har en del kul funktioner, som att visa i grafisk form hur långt jag hunnit i boken. Det går att göra markeringar och anteckningar, byta till vit text på svart bakgrund,  söka i texten samt att förstora.  Jag kan förflytta mig i boken genom att bläddra, genom att dra i den grafiska sidpresentationen samt genom innehållsförteckningen.

Bläddra gör man genom att dra ner sidan  och läsa vidare tills en vändasida-ikon kommer som man trycker på. Det behövdes oftast tre bläddringar, dvs dragningar tills det var dags att vända sida. Nyhetens behag försvann snabbt.  En annan irriterande effekt var vändning av text till brett format. Det är lätt gjort i många applikationer för iPhone, menvar mycket irriterande om man somj jag vill läsa i sängen och ligga bekvämt på ena sidan. Då snurrade sidan runt hela tiden i iPhone – om man inte höll handen extremt stilla och i en lämplig vinkel. Jag är rätt tveksamt till att köpa fler böcker.

Stanza är en app där man kan köpa e-böcker eller hämta fria e-böcker. Alice i underlandet fanns färdignedladdad och Jag hämtade några fria e-böcker från Feedbooks.  Jag läste Lady Susan, en brevroman av Jane Austen. Bläddringen fungerar utmärkt: ett enkelt tryck till höger bläddrar framåt och till vänster bakåt. Om man vill, går det utmärkt att dra åt höger eller vänster för att byta sida. Det ville inte jag.  Det finns en enkel tidslinje för att se eller ändra var man är i boken. Man kan också gå via innehållsförteckningen.  Andra funktioner är  sökning i text, förstorning av text. Det finns många inställningar att göra.  Bl a går det att låsa bilden i ett skärmläge. Fast även utan att låsa bilden hoppade inte sidorna runt som i Iceberg. Det fungerade bra att läsa boken.

Jag har också testat eReader, men inte läst en hel bok. Jag har läst lite av Den siste mohikanen av Cooper som jag hämtade från Feedbooks. eReader liknar mycket Stanza, men har ännu fler inställningsmöjligheter. Men, för bläddring ska man dra sidan till höger eller till vänster – eller låta den sakta rulla fram. Det är möjligt att det går att vänja sig vid en rullande text. Att dra sidan till höger är inte lika ansträngande som att dra den ner – tror jag. Jag ska testa mer.

Hur är det att läsa med iPhone jämfört med att läsa med läsplatta? Jobbigare. Det blir mycket bläddrande. Men jag kommer att fortsätta att läsa e-böcker i min iPhone. Den har en stor fördel framför läsplattorna: den har bakgrundsbelysning. Det går att läsa i mörket. Det är mycket användbart om man vaknar för tidigt på morgonen och är lässugen men inte vill kliva upp eller störa genom att tända lampan. Eftersom det går att variera styrka på belysningen, bakgrundsfärg, textfärg tycker jag inte att det är så ansträngande för ögonen. Eller så läser jag under en kortare tid än på en läsplatta. Helt klart är att det finns många småstunder under en dag som man kan läsa en bok om man har den i sin iPhone.

iPad då, och andra platta läsare?  Det längtar jag efter att prova. Jag höll i en iPad i fredags och fick ett stort habegär.

Kommentera

