Att läsa på läsplatta istället för att printa ut för läsning

En tydlig fördel med en läsplatta är att det går att lagra artiklar, rapporter och annat som behöver läsas. Man kan spara både skog och plats och kan efter att ha läst artikeln behålla den om man vill kolla något senare. Detta i teorin – hur fungerar det i praktiken? Många artiklar jag vill läsa finns i pdf och alla läsplattor klarar detta. Fast på olika sätt. Pdf är ett eländigt format i läsplatta och texten är läslig, men ser rätt primitiv ut – avstavning utan bindestreck och rader som varierar hur som helst. Det kan även hända att en storlek är för liten, men nästa är för stor. En stor font blir oöverskådlig på en liten läsplatta och texten tar längre tid att läsa.

Mina tre läsplattor, Nuut, Iriver story och Sony e-reader PRS-600 klarar alla pdf men på olika sätt. Det första som brukar krångla är att få rätt storlek på texten. Jag tror inte jag har haft en pdf som gått att läsa utan förstorning, och det beror inte bara på mina 50+ ögon. (Det vore helt ok att bli gammal bara synen kunde behålla sin skärpa.)

I Nuuten måste man krångla i menyer för att förstora texten. Det går bra, men tar tid. Om det blev fel måste man göra om. Förstorar man en pdf med en tabell eller ett diagram får man oftast bara svårtolkade siffror och måste gå tillbaka till defaultstorlek. I bästa fall går det att läsa tabellen trots att den är liten. Ett annat sätt att läsa är i landskapsformat istället för porträttformat. Då fungerar det att förstora tabellen med bibehållen information. Däremot kan texten gå utanför skärmen när jag förstorat till lagom fontstorlek och all text kan inte läsas.

Iriver story kan förstora en pdf, men det kräver experimentlusta. Nuut och Sony e-reader flödar en pdf automatiskt, det gör inte Iriver story. I den 48 sidiga manualen behandlas inte grundläggande funktioner utan man åtsägs att använda de val som finns under Options. De varierar för olika format. Läser man en pdf går att att sätta på och av flödande text. Om texten flödar går det att förstora den, annars går det inte och Iriver story ger den för mig obegripliga informationen: ” Tryck på D-tangenten och enter för att bekräfta”. Landskapsformat med en pdf kan inte förstoras, även vid val av flöde på. Texten blir då större och mer läsbara för mig, men tabellerna förvanskas. Det är rätt lätt att via tangenten Options byta flöde för att kunna se en tabell. Däremot får man inte någon reaktion alls om man försöker förstora via den vanliga förstorningstangenten.

Sony e-reader flödar en pdf automatiskt, precis som Nuut, men det är enkelt, bara att trycka på förstorningsknappen. Däremot är den sämre än Nuut på att få med all text vid förstorningar. Delar av texten kan försvinna upptill och nedtill.  Tabeller förvanskas och det är likadant även i landskapsformat. Men, Sony har ytterligare en förstorningsmöjlighet, Zoom in. Då behålls tabeller och dessutom går det att flytta texten med pilar så att det går att läsa text som inte ryms på skärmen.

Tänk att man ska behöva pyssla så mycket med läsplattorna, bara för att läsa en pdf. Jag testade med Folkbibliotek 2008 , statistik från Kulturrådet, med många tabeller av olika slag. Ett annat problem är att alla texter inte finns som pdf.  Endast Iriver story klarar excel, word och powerpoint vilket betyder att man måste skapa en pdf själv för övriga läsplattor om det man vill läsa är i fel format. Alla läsplattorna klarar även .txt, men det får bli en annan gång.

En viktig anledning för mig att printa ut en text är att kunna markera och anteckna. Läsplattor klarar att göra ett bokmärke till en sida, men bara Sony e-reader kan göra mer än så. Där går det att markera text, sudda ut markeringen, att skriva egna anteckningar med pennan (inte snyggt när jag skriver) och förstås att bara göra ett bokmärke. Läsning genom Sonyn liknar mest mitt normala läsande och den är dessutom mycket intuitiv att använda. Däremot är läsegenskaperna på själva skärmen sämst av de läsplattor jag testat. Bäst är Nuut som har bättre kontrast än Iriver story. Det är inte enkelt att välja en läsplatta . Bäst är kanske att köpa en och lära sig använda den och sedan gilla läget?

Bara Sony e-reader kan användas av konstnärer. Nedan är en teckning av mig gjord av min kollega Unn Hjohlman.

Kommentera

