Läsplattor – spelar det roll vilken jag använder?

Jag hade planerat att studera läsplattor i praktiken under julhelgen, men min Sony e-reader PRS-600 kom inte förrän långt in i januari och Iriver story fick först i januari en uppdatering som gjorde att den klarade Adobe  DRM och därmed elibs e-böcker. Nuut har jag haft sedan bokmässan. Det är alltså först nu jag börjar kunna jämföra mina 3 läsplattor.

Att läsa: det går utmärkt att läsa en bok på alla läsplattorna. När man väl ställt in rätt storlek på texten är det främst bläddringsfunktionen man behöver bekymra sig om.

Förstorning: Om jag valt formatet epub klarar alla läsplattorna att förstora texten.  Iriver story har problem med pdf. Nuut är mest omständig eftersom det krävs fler menysteg och att hela proceduren måste göras om ifall det ändå blev fel storlek.

Bläddring: Jag har inte lämpliga verktyg att mäta tiden, men Nuut och Iriver story går ungefär lika fort, Sony e-reader tar lite mer tid. Bläddring:
Nuut bläddras med pil-knapp. Funkar bra att vända om man istället vill bläddra med vänster tumme. Finns  andra pilar som tar 10 sidor i tagen.

Iriver story har både pil-tangenter ner till höger och tryck-känslighet på sidorna ganska långt ner, men  på läsplattan, inte på skärmen.

Sony e-reader har tydliga bläddringstangenter tillvänster, vilket känns konstigt för mig som högerhänt, men ok efter ett tag. Det går även att trycka på skärmen till  höger eller till vänster för att komma fram eller tillbaka.

Skärm: Alla tre har en 6 tums skärm. Nuut och Iriver story har samma typ av skärm med tydlig konstrast och en matt yta som är behaglig för ögonen. Sony har en blankare skärm, som är tryckkänslig, men som tyvärr reflekterar lampor och annat ljus. Man måste tänka på hur man håller skärmen. Även kontrasten är sämre och mer ansträngande för mina ögon.

Att starta / läsa vidare: Alla tre håller reda på var jag läser i en bok när jag väl kommer till boken efter att ha startat läsplattan, men man kan aldrig vara säker på vad som händer när jag startar en läsplatta igen. Jag kan hamna direkt på den sida jag slutade läsa på, eller komma till en startsida för läsplattan. Bekvämast är att snabbt kunna fortsätta att läsa.

Att söka upp en bok fungerar olika:
Nuut:  Överst i menyn finns de 5 sist lästa böckerna. Annars får man bläddra sida för sida i listan på böcker.

Iriver story: Du kan söka  efter titeln eller ord i titeln. Tangentbord finns. Det går även att skapa olika mappar

Sony e-reader: Du kan söka  efter titeln eller ord i titeln. Virtuellt tangentbord finns. Det går också att sortera träfflistan efter författare, titel eller datum.

Praktiskt läsning: Det är inte alltid man bara vill läsa från sida 1 till slutet. Alla tre läsplattor har funktion för förflytta sig via  innehållsförteckningen – ifall en sådan finns. Det beror på hur hur e-boksfilen är gjord.  Annars kan man själv behöva sätta bokmärken på lämpliga sidor, t ex på innehållsförteckningen.

Enkelhet:
Nuut är enkel att använda när man väl lärt sig knapparna. Menyerna är lite tidsödande. Nuut känns robust.

Iriver story har fler funktioner och är knepigare. Manualen är visserligen också större, men saknar självklart just det man behöver veta. T ex hur man förstorar texten. Det behövs inte när det fungerar, men när det inte fungerar för pdf och man får konstiga meddelanden är det irriterande. På- och av-knappen ska man skjuta åt sidan och det kan ta tid för den att reagera så det känns lite osäkert.

Sony är lätt att förstå. Enkla menyer och det är naturligt att peka.

Just när det gäller praktiskt läsning har jag börjat fundera på e-boksfilerna. Jag skulle vilja ha information om boken jag läser. Jag saknar helt enkelt baksidestexten.

Läsplattor kan även användas till annat än nöjesläsning. Då är format särskilt viktigt. Mer om detta en annan gång.

Läsplattan Iriver story

7 thoughts on “Läsplattor – spelar det roll vilken jag använder?

  1. Intressant. Har du någon erfarenhet av att läsa lite större format, t.ex. rapporter i A4 eller tidskriftsformat?

  2. Jag har försökt läsa jobbdokument jag annars skulle läst utskrivna i A4 format och det går bra, men jag gillar ju att anteckna och markera. Det funkar lite olika på olika plattor. Det finns även problem med den förstorning som ofta behövs. Jag planerar att skriva om detta men har en viss tidsbrist just nu.

  3. Bra jämförelse! När man inte hinner testa så mycket själv är det guld värt att läsa sånt här.

  4. Har läst din mycket intressanta redogörelse. Men ser trots detta ingen som helst vits med plattan. Böcker vill jag även i fortsättningen hålla i handen och läsa.
    Vill känna doften och höra fraset från bladen som vänds.Njuter alldeles för mycket av detta för att vilja avstå. Har mer eller mindre vistas i och på bibliotek hela mitt liv. Böcker betyder så mycket för mej.

  5. Cybook är annars en trevlig läsplatta- Mer intuitiv och lätthanterlig.
    Lite trist i alla fall med alla olika format och att ingen läs-standard finns ännu. Nu verkar ju också Adlibris och Bokus sälla sig till Amazons koncept med egna läsplattor som främst stöder det egna formatet.

  6. Jag.

    Mig ha rätt i allt jag tycka och tänka, this and that, om detta och med all rätta.

    Att jag har upplevelser, betyder jag tycker du ska tycka sammadanalika. Eller också inte? Jo jag tycker inte det så du ska tycka så du med, att det inte ska tyckas så där nä ja okej.

    Tycka om bokarna. Tycka om plattarna? Tycka vi göra alla olika – sluta slit på recensionerna, gott folk.

Kommentera

