Att det ska vara så svårt att köpa en läsplatta!

Jag köpte en Nuut på Bokmässan och det var roligt. Att äntligen bli med läsplatta alltså. Nuuten i sig är helt ok att läsa på, men lite svårnavigerad och jag har inte blivit förälskad – vilket ju folk har sagt om sin Kindle. I Nya vågen P1 24/11 där läsplattor diskuterades, menade en av deltagarna att Nuuten signalerade ”Jag är en landstingspatient” och sa att den var väldigt lite sensuell. Jag håller med, men nog är det praktiskt att inte skriva ut artiklar att läsa vid lämpligt tillfälle utan istället ladda ner dem till Nuuten? Och som ett pluss känner jag mig dessutom riktigt miljövänlig.

Idag har jag beställt en Sony ereader Touch edition och får den i bästa fall före julafton. Den lär ha ett bättre navigeringssystem och dessutom kännas bättre i handen än Nuuten och Iriver. Jag ser fram emot pekskärm och möjlighet att anteckna. Iriver, som liknar en Kindle, går faktiskt att beställa och verkar finnas i lager på några ställen.

Jag har varit väldigt intresserad av Nook länge (om man tänker i läsplattetid). Den går nu att köpa, nästan: ”Nook debut in stores delayed until early 2010”. Men, jag hittade en utförlig recension av Nook

Annars är det svårt att få tag på nyare läsplattor. Som webbplatsen Riidoo säger: Vår webbtjänst öppnar snart. Välkommen åter.

Läsplattan Iriver story Iriver story

5 thoughts on “Att det ska vara så svårt att köpa en läsplatta!

  1. Jag köpte en Nuut på bokmässan och är ganska nöjd hittills. Googlade på Iriver-läsaren efter att ha läst ditt inlägg och blir riktigt sugen på att testa den. Har haft en mp3-spelare från dem som var riktigt bra och hade alla avancerade funktioner man kan önska, det kändes som att de satt ihop allt det bästa som fanns just då. Om det stämmer på läsplattan så blir jag glad. Har någon testat den? Undrar särskilt över zoom-funktion och hur snabbt den bläddrar, ja och förstås hur bra/dåligt det funkar med pdf. Skulle vara kul att ha en läsplatta som man kan anteckna på och som inte är låst till en speciell webbshop eller filformat.

  2. Vi har köpt 2 styckern iriver till min enhet. Funkar rätt bra, men e-böcker från Elib kräver en uppdatering som kommer i januari. Ljudet är väldigt bra! Jag skriver en ny blogg när jag använt den mer. Öl i januari tycker jag är en bra idé.

  3. Hej,

    Som första bokhandel i Sverige började vi sälja läsplattor strax efter bokmässan.
    Vi har Bookeens Cybook Gen3, Cybook Opus och nu kan vi även sälja Sonys Touch edition och den mindre Pocket edition tack vare vår engelska importör.

    Jag håller med om att det inte är lätt att hitta återförsäljarna, men en post här kanske gör det lite lättare 🙂

    Jag köpte min egen Sony Touch edition i samband med ett besök i London innan bokmässan här och trivs mycket bra med den.
    Men det är c:a 10 år sedan jag köpte min första ebok. Den läste jag på en handdator och det var inte lika kul.

    MVH,
    Magnus,
    Billingska Bokhandeln,
    Höör

Kommentera

