Inte ett nytt stadsbibliotek den här gången heller

Jag började arbeta på Stockholms stadsbibliotek 1 augusti 1980. Hela min arbetstid har det funnits ett stort behov av ett nytt stadsbibliotek. När jag själv arbetade i Asplunds hus under 1990-talet funderade jag på om det enda som skulle kunna ge en ny och bättre fungerande biblioteksbyggnad var en rejäl bomb.

Jag antar att efter detta uttalande lär jag bli själv bli bomhotad av alla Asplundsbibliotekskramare. Lugn, jag är mycket stolt över byggnaden och tycker att många delar är väldigt vackra. Det är också roligt att biblioteket fortfarande är ett fungerande bibliotek. (Jag tycker inte att man ska göra om det till ett museum för arkitektur eller annat.) Det är också fantastiskt att det fortfarande är ett attraktivt bibliotek att besöka och använda efter över 80 år. Till skillnad från Oslos huvudbibliotek som byggdes på 1930-talet. Min mamma som använt det biblioteket hela sin uppväxt håller helt med mig efter att ha återbesökt det nyligen.

Idag finns ännu större behov av nya lokaler än det fanns på 1980- och 1990-talet. Biblioteket behöver förändras från att vara en plats för att hitta information och upplevelser från fysiska böcker till att vara mötesplatser för upplevelser av olika slag, men också fortsätta att vara centrum för information.

Ola Anderssons uttalande i SvD: ”Om planerna på Stadsbibliotekets tillbyggnad nu läggs ned får det inte några allvarligare konsekvenser. Det innebär knappast något annat än att bibliotekets driftsbudget används till verksamheten istället för bindas i nya, dyrbara och illa genomtänkta lokaler.” gjorde mig därför upprörd vid frukostbordet. – Inga allvarliga konsekvenser? Det beror verkligen på hur man ser det. Läs hela artikeln

Att läsa de mängder med läsarinlägg som finns i både DN och SvD gör mig inte så optimistisk när det gäller bibliotekens framtid. Men jag är ändå nöjd med att ingen kastat en bomb.

Stadsbiblioteket

Kommentera

