Twittra skönlitteratur?

Ben Okri har publicerat en dikt genom att twittra  en rad i taget. Som tur är går dikten att läsa i sin helhet på förlagets hemsida. Jag skaffade själv ett Twitterkonto för länge sedan, men har inte fastnat för formen. Facebook är ett mer lagom sätt för mig att hålla kontakt med vänner och kolleger. Okris dikt blev jag uppmärksammad av genom en artikel i SvD

Den långa svansen, ett projekt Stockholms stadsbibliotek startat för att lyfta fram äldre skönlitteratur, använder sig också av Twitter. Den första meningen i en bok läggs ut på Twitter varje dag med länkar till Stockholms stadsbiblioteks katalog. Själv blir jag intresserad av ”Hängande under min vita vinge glider jag ner mot stenvärlden” som visar sig vara första meningen i novellsamlingen  ”De besegrade” av Peter Weiss.

Projektet Den långa svansen har precis startat och det är ont om information på webben om vad projektet ska göra. Ett sätt att lyfta fram skönlitteratur är att sätta ämnesord. Jag kommer med all säkerhet att skriva mer om projektet längre fram.

Kommentera

