Twilightnights

Det är svårt att undgå Twilight-böckerna av Stephenie Meyer. En film kom i somras och den fjärde boken har nyss kommit ut på svenska. Stockholms stadsbibliotek har 347 exemplar av de olika delarna i serien och dessa har lånats ut 2090 gånger. Många exemplar är mycket nyinköpta. Själv stod jag som nr 65 i kö på första delen på engelska, men gav upp och gick till bokhandeln.

Romantik och starka känslor finns i böckerna. Bella flyttar till sin pappa och hittar vampyren Edward och blir vansinnigt förälskad – precis som Edward. Men det är förstås knepigt att ha en relation till en vampyr. Böckerna är fantastiska utan att vara välskrivna, läs gärna inlägg på bloggen Bokhora för en grundlig beskrivning.

Böckerna har också resulterat i Twilightnight – program på flera bibliotek efter initiativ av bibliotekarierna Sofia Gydemo och Taru Leino.

Taru berättar: ”Idén till Twilight kom när jag ville göra något roligt inom vår Läsa-enhet. Jag hade precis läst Twilight böckerna och märkte hur många andra, mest tjejer, lånade och läste böckerna. Jag visste att Sofia också tyckte jättemycket om dem så det föll naturligt att fråga henne om vi skulle hitta på något tillsammans. Tanken från början vara att göra just något för unga tjejerna. Vi kom på namnet TwilightNight och började planera kvällarna.”

Fler bibliotek inom Stockholms stadsbibliotek och även i andra kommuner, hörde av sig och ville också ordna Twilightnights.

DN har skrivit om Twilightnights i artikeln  Vampyrträffar lockar tonårstjejer .

Det är roligt att det ordnas välbesökta evenemang för ungdomar på Stockholms stadsbibliotek. Det finns absolut bibliotekarier som respekterar barn och ungdomar.

3 thoughts on “Twilightnights

  1. Den sista meningen gör mig (och Taru) jätteglada! Tack!

    Twilightnights har varit fantastiskt roliga att ordna och det är också kul att det nu sprids över landet.

    vi hörs!

  2. Jag är lite äldre (egentligen ingen ungdom)än de flesta av de som var på Twilight Night när jag var där, men jag tyckte att det var jätteintressant. Jag träffade flera personer som jag pratade med och det var spännande att lyssna på Henny. Jag är medlem i ett Twilight-forum på nätet där jag skulle gissa på att den äldsta medlemmen är i sjuttioårsåldern, så det är verkligen ett fenomen över generationsgränserna. 🙂

  3. Kul. Vi, dvs vuxna bibliotekarier, har nyligen diskuterat Twilight i vår bokcirkel. Det finns mycket att prata om även om alla inte kände ett omedelbart behov av att läsa övriga tre delar.

Kommentera

