Respekteras barn på bibliotek?

Barnombudsmannens årliga rapport har presenterats idag och min morgon började med ett   inlägg på DN debatt där det stod att bara 1 av 4 barn känner sig respekterade på biblioteket. Det förvånar mig inte, men det är ändå inte kul att läsa. SvD skriver om rapporten och pratar även med Ylva Håkansson, bibliotekarie på Medborgarplatsens bibliotek. Hon säger i artikeln …”att offentliga institutioner borde ha tydligare riktlinjer för hur man bemöter barn eftersom alla vuxna inte är lika vana vid detta. Själv försöker hon vara medveten om hur hon beter sig mot unga besökare.” Det tycker jag är en bra idé.  Jag tror absolut att det finns personal på biblioteken inom Stockholms stadsbibliotek som behandlar barn med respekt, men jag ser alltför ofta motsatsen. All personal är inte intresserade av barn och det finns alldeles för få barnbibliotekarier.

Själv jobbar jag inte ute i de fysiska biblioteken och kan inte gå ner i beskrivande detaljer om barn och bibliotek på det sätt  som bloggen En okuvlig bibliotekarie gör.

Jag har ikväll läst igenom årsrapporten Kom närmare och konstaterar att frågan som ställts till de 750 barn i årskurs 5 och 8 är ”Var finns det vuxna som respekterar dig och tar dig på allvar när du har något viktigt att säga?” Det är en flervalsfråga där hemmet ligger i topp med 95% och där 24% också angett biblioteket. I rapporten sägs …” Men att en så låg andel som en fjärdedel anser sig respekterade och tagna på allvar på bibliotek är nedslående. Alla barn och unga har anledning och möjlighet att besöka bibliotek både i sitt skolarbete och på fritiden.” (s 16)

Bibliotek måste ta barn på allvar. Som jag tidigare skrivit behövs barnbibliotekarier på biblioteken.

One thought on “Respekteras barn på bibliotek?

  1. Jag har sett alldeles för ofta att barn inte blir särskild bra behandlat av bibliotekspersonal. Som barnbibliotekarie är det smärtsamt att se det. Och jag hoppas att det här blir en uppgift för den nya organisationen och våra chefer.

Kommentera

