Let’s Dewit

Imorgon är det dags för konferensen ”Dewey – let’s do it!” och jag har skäl att fundera på klassifikation och varför jag tycker att Stockholms stadsbibliotek ska byta från SAB till Dewey. Dewey är lika  västorienterad som SAB, i alla när man ser på hur koderna fördelats, och absolut inte lättare att förstå för vanliga människor utan bibliotekarieutbildning.  Att ha en klassifikationsstandard som delas av stora delar av världen uppväger många nackdelar.

Behövs klassifikation idag – det finns ju många andra sätt att ämnessätta medier? Varför byta ut ett dåligt system mot ett annat? Jag tror klassifikation behövs men att användarna borde få slippa lära sig systemet och ändå bli hjälpta av systematiseringen.

Det är dags att gräva fram Dewey kunskaperna. Jag kommer ihåg en del från min norska utbildning men har anmält mig till kurs i vår. Det kommer att behövas för att kunna planera inför övergången.

4 thoughts on “Let’s Dewit

  1. Melvil Dewey är död, men inte DDC. Men, jag skulle helst velat att våra användare skulle slippa se sifferkoderna och att de bara kunde få verka i bakgrunden. Så kan det bli på KB, men inte på SSB.

  2. Hej!

    Jag hittade din blogg för någon vecka sedan och har fått väldigt mycket hjälp och idéer från den (jag studerar till bibliotekarie). Just nu försöker jag sätta mig in i klassifikationssystem och funderar om du möjligen har någon åsikt kring vilket fack man skulle placera in SAB i – enumerativt, facetterat eller ”analytico-synthetic”? SAB har antaligen några karaktärsdrag från fler än en av dessa men det skulle vara intressant att veta vilken du tycker är mest passande att beskriva SAB med?

    Tack för en intressant blogg!

  3. Ja, vad är SAB-systemet? En kort beskrivning skulle kunna se ut så här:
    SAB är ett i grunden enumerativt, hierarkiskt universalsystem med blandad notation och facettinslag. Det beskriver inte bara ämne, utan även språk, form, medietyp och målgrupp.

Kommentera

