Behövs bibliotekarier?

London, oktober 2008

Jag lyssnade på Michael Casey, Michael Stephens och Thomas Brevik,  som pratade om Nextgeneration libraries på Internet librarian i London 16-17/10 2008. Föredraget var intressant, men ett spår blev om verkligen bibliotekarier behövs i framtidens bibliotek. Usch vad jag blev trött. Om inte de bibliotekarier som utbildas idag studerar det de behöver för att kunna arbeta i dagens och morgondagens bibliotek är det väl dags att ändra på utbildningen?

Jag var därefter på studiebesök på två Idea stores i Tower Hamlets i östra London. Idea stores är bibliotek som slagits ihop med lärcentra. Biblioteksdelen är visserligen synlig, men inte ett huvudändamål. Personalen som arbetar publikt  i Idea stores är anställda för att vara trevliga, välkomnande och hjälpsamma. Bibliotekarier anses inte som bra på bemötande (!) och anställs inte. Jag som känner många trevliga, kunniga och hjälpsamma bibliotekarier hade verkligen lust att protestera, men vi var ju där för att studera Idea stores konceptet och inte för att marknadsföra bibliotekarier.

Jag fick lust att studera och skriva om bibliotekarierollen idag, men det var först i svampskogen som jag kom på att det skulle bli i bloggform. Man tänker väldigt bra ute i skogen.

Kommentera

